7,4 procent van de Delftenaren in problemen door schulden
Ruim 7 procent van de Delftenaren kampt met ‘problematische schulden’. Dat staat in de nieuwe ‘Nota Schuldhulpverlening’. In dit beleidsstuk beschrijft de gemeente dat steeds meer Delftenaren met schulden kampen en wat het stadsbestuur wil doen om deze ontwikkeling tegen te gaan.
Het aantal Delftenaren dat met schuldenproblematiek kampt groeit. In 2021 had 6,7 procent van de bevolking van de Prinsenstad te maken met problematische schulden. Het meest recente cijfer, dat uit 2023 komt, is 7,4 procent. Daarmee zijn er 4480 huishoudens in Delft die problemen hebben met schulden. De schulden zijn niet gelijk verdeeld over Delft. De meeste mensen met schulden wonen in Buitenhof. Daar kampt 12,4 procent van de bewoners met schuldenproblematiek. Dat komt neer op 920 huishoudens. De nota van de gemeente vat samen: “De problemen zijn groot, de doelgroep omvangrijk en uit bovenstaande gegevens blijkt dat een daling nog niet is ingezet.”
Ambities
De gemeente hoopt de schuldenproblemen tegen te kunnen gaan. Daarom zijn er 4 ‘ambities’ opgesteld. De gemeente wil dat bewoners beter om kunnen gaan met geld; dat bewoners met geldzorgen eerder en makkelijker hulp aangeboden krijgen; dat inwoners met geldproblemen sneller weer uit de schulden kunnen komen en tenslotte dat de gemeente, die zelf vaak schuldeiser is, niet in de weg staat bij het vormen van een schuldregeling.
Om deze doelen te behalen wordt een pakket aan maatregelen voorgesteld. Zo wil B&W scholen helpen met onderwijs over geldzaken. Ook wil het stadsbestuur aan de slag met ‘De schuldenescapekoffer’. Dit is een spel met als doel ‘het voorkomen van schulden en helpen om het taboe op een lastig thema als schulden spelenderwijs te doorbreken’.
Vroegsignalering
Ook wil Delft de ‘vroegsignalering’ van mensen met grote schulden verbeteren. Dit komt erop neer dat de gemeente actief hulp wil aanbieden, voordat mensen hulp vragen. Om dit te doen moet er samengewerkt worden met organisaties die zien dat mensen in de schulden terechtkomen, zoals banken die hypotheken verstrekken.
De gemeente doet nu al aan vroegsignalering, maar wil dit meer en beter doen.
Daarbij wil het stadsbestuur de bekendheid van de ‘Financiële Winkel’ vergroten. Dit is de instantie die voor de gemeente aan schuldhulpverlening doet. Specifiek staat er in de nota dat ‘een extra focus op de doelgroepen anderstaligen, jongeren, ouderen/65+, werkende armen en laaggeletterden’ in de communicatie over schuldregelingen nodig is.
Passende begeleiding
Verder staat er dat er meer ‘passende begeleiding’ moet komen voor mensen met schulden: “Het ontstaan van schulden kan verschillende oorzaken hebben. Dit kan bijvoorbeeld gedragsgerelateerd zijn of een gevolg zijn van gebeurtenissen zoals het verliezen van werk of een echtscheiding. Of en welke begeleiding mensen nodig hebben om te voorkomen dat zij opnieuw schulden maken, verschilt per persoon.” Door begeleiding beter op de persoonlijke situatie aan te laten sluiten, is het de bedoeling dat mensen sneller uit de schulden geholpen worden.
Voorkomen
Tenslotte wil de gemeente ook meer doen om schulden onder bijstandsgerechtigden te voorkomen. Nu is het zo dat 15 procent van de Delftenaren in de bijstand een ‘bijstandsschuld’ hebben. De nota licht toe: “Deze schulden kunnen bestaan uit terugvorderingen met overtreding van de inlichtingenplicht, vorderingen zonder overtreding en leningen. Het stadsbestuur wil hier iets aan doen door helder te communiceren over risico’s en door bijstandsuitkeringen zo snel mogelijk stop te zetten wanneer het recht op de uitkering (deels) verdwijnt.