81-jarige Delftenaar voor meer dan 10.000 euro opgelicht, naasten beginnen doneeractie
Samen met campagnes en oproepen van politie en bedrijven proberen we de mensen om ons heen zo goed mogelijk te waarschuwen voor de gevaren van oplichters. Toch gaat het nog vaak helemaal fout. Zoals bij de Delftse, 81-jarige Joop. Hij werd deze maand voor meer dan 10.000 euro opgelicht.
Op 12 oktober kreeg de alleenstaande Delftenaar een telefoontje van de ING, waarna er voor hem in eerste instantie nog niet veel reden was tot paniek. ''Hij was ervan overtuigd dat ze hem hadden geholpen door een oplichting tegen te gaan’’, vertelt Jurian (30). Hij is officieel geen familie, maar gevoelsmatig wel. ‘’Joop was een hele goede vriend van mijn moeder. Zij overleed vorig jaar plotseling, en sindsdien help ik ‘Opa Jopie’ zoveel als ik kan en kom ik -samen met mijn vriendin Sharron- vaak bij hem over de vloer. Joop is een hele lieve man met een hart van goud.''
Jurian woont dichtbij Joop, maar op een bepaald moment ging hij een week naar zijn vriendin en was dus niet in de buurt. Juist op een van die dagen kreeg Joop het telefoontje dat uiteindelijk zijn wereld op zijn kop zette. Jurian: ''De ING-bank vertelde hem dat er een hoge transactie was tegengegaan en mogelijk een oplichting was tegengehouden. Vervolgens werd hij bang gemaakt via de telefoon. Er werd hem gezegd dat het hem al zijn geld kon kosten als hij geen actie ondernam. Vanwege het coronavirus zou hij niet op kantoor hoeven komen, er zou iemand bij hem langs komen.''
Volledige vertrouwen
Nog geen half uur later stond er een nette jongeman stond voor zijn deur, met een legitimatiebewijs van de ING bank. In goed vertrouwen liet Joop hem binnen en er volgde een gesprek. De man wist op die manier het volledige vertrouwen van Joop te winnen. Samen hebben ze in de woonkamer gezeten en Joop logde in op zijn account.
De man begon van alles te doen en liet het professioneel overkomen. Zo zette hij het daglimiet op het maximale bedrag van 10.000 euro en boekte voor 1800 euro aan rekeningen terug zonder dat Joop het doorhad. Hij zou een nieuwe bankpas en scanner moeten aanvragen; uit veiligheid knipte de man Joop's pas door... maar op zo'n manier dat hij deze later weer aan elkaar kon plakken en gebruiken. En omdat hij ook nog snel met zijn telefoon een foto had gemaakt van het papier waarop Joop zijn inloggevens stonden, kon de man na het uitzwaaien, alles doen wat hij wilde.
Alles weg, niets terug
Al snel bleek wat de schade was. De nietsvermoedende Joop vertelde Jurian over het voorval aan de telefoon. Die liet hem gelijk zijn bank bellen. ''Helaas was het al te laat'', zegt Jurian. ''Al zijn spaargeld was opgenomen en het geld wat er nog op zijn rekening stond is in de omgeving van de bank af gehaald. Deze lieve man heeft helemaal niks meer. Al zijn spaargeld is weg, en het restant geld waar hij van moest leven ook. Die dader zat vrolijk lachend bij hem aan tafel en heeft hem ijskoud beroofd.''
Jurian vervolgt: ''Van de ING hebben wij te horen gekregen dat hij geen geld terug krijgt van de bank, omdat het geld contant is opgenomen en de bank zelf geen fout heeft gemaakt. Joop krijgt dus op geen enkele manier zijn geld terug.''
Sharron en Jurian hebben daarom een doneeractie voor Joop opgezet en hopen een mooi bedrag voor hem op te halen. ‘’We willen iedereen alvast heel erg bedanken voor de hulp.’’ Doneren kan op de site www.doneeractie.nl met als onderwerp: 81 jarige man opgelicht.