Belangenverenigingen centrum noemen plannen voor Delftse Rode Loper onverantwoord
Foto: MCK Architectuur
Eerder schreven wij al dat het eeuwenoude hekwerk toch blijft staan bij de nieuwe ‘Rode Loper’. Maar toch zijn sommige belangengroepen niet gerust op de plannen. Volgens hen is het idee van een vreedzame ‘shared space’ een illusie.
De Rode Loper is de naam voor de herbestrating en herinrichting van de Binnenwatersloot, Oude Delft, Peperstraat, Koornmarkt en Oude langendijk, om de toegang tot de binnenstad vanaf het station aantrekkelijker te maken.
Shared space
Bij de Oude Langendijk zouden fietsers en voetgangers de straat moet delen, een zogeheten ‘shared space’ zonder dat er een specifiek fiets- of looppad is aangegeven. De gemeente was enthousiast over het idee, maar verschillende belangengroepen laten aan het AD weten er geen heil in te zien.
Lees ook: Drastische afname treinreizigers Delft: 'Ruim 58 procent minder reizigers' >
‘’De plannen blijven maar vaag. Er is geen touw aan vast te knopen”, zegt Hans van Bodegom, secretaris van Belangenvereniging Binnenstad Noord, tegen het AD. Tot nu toe heeft de gemeente volgens het Algemeen Dagblad nog geen gesprekken gevoerd met de belangenverenigingen.
Op 15 juli heeft Van Bodegom wel te horen gekregen dat er in september eindelijk gesprekken zullen volgen. Tijdens de raadsvergadering gaf Martina Huijsmans (D66), wethouder Ruimtelijke ordening, Mobiliteit en Dienstverlening, een toelichting over het aanstaande project.
Pijnlijke misser
Over drie jaar zouden er bomen langs de kade komen te staan bij de Oude Langendijk, terwijl er volgens Van Bodegom twee maanden eerder juist gezegd was dat er voorlopig geen bomen zouden komen omdat er geen geld is om de kademuur te versterken.
Een pijnlijke misser volgens Van Bodegom, die vond dat de raad Huijsmans hierop had moeten aanspreken. Daarnaast gelooft hij dat dit een teken is dat de raad de situatie niet scherp voor ogen heeft.
Eerder tekende Van Bodegom namens de Belangenvereniging Binnenstad Noord samen met Peter Jonquière, van de voetgangersclub MENSenSTRAAT al bezwaar aan tegen het verwijderen van het historische hek.
Onverantwoord
Daarvan zei Huijsmans in eerste instantie dat het verwijderd moest worden. Nu lijkt het hek toch te kunnen blijven, maar: ‘’Het is geen harde toezegging geweest van de wethouder, dus we houden het in de gaten,” aldus Van Bodegom tegen het AD.
Al gelezen? Sloop van 65 woningen in het Heilige Land, 46 woningen ervoor terug >
Volgens Jonquière heeft het hek, naast dat het historisch betekenisvol is ook nog een belangrijke functie. Hij gelooft dat het hek kan voorkomen dat voetgangers en fietsers door de drukte in de gracht belanden.
Daarnaast vindt Jonquière het idee om voetgangers en doorgaand verkeer te mengen, zoals het plan is bij de ‘Rode Loper’ onverantwoord. Ondanks dat de wethouder beloofd heeft dat er gemonitord zal worden door de gemeente of alles goed gaat met de fietsers en wandelaars daar, heeft Jonquière er weinig vertrouwen in.
Kippenhok
''Voetgangers blijven er gewoon weg als ze zich daar niet veilig voelen. Ze zullen de mensen die zich er oncomfortabel voelen dus nooit te spreken krijgen,'' aldus Jonquière. Daarom pleit hij net als Van Bodegom voor een harde scheiding tussen het fietspad en de stoep.
Nieuw onderzoek TU Delft: Uber vervangt in sommige gebieden het openbaar vervoer >
Beide mannen geloven dan ook dat dit idee van een shared space een grote fout is. ''Het is een beetje alsof ze een paar vossen in een kippenhok zetten en vervolgens zeggen: zoek het samen maar uit. Je weet dat het misgaat,’’ aldus Jonquière. Daarom willen ze dat een extern bureau onderzoek gaat doen naar de situatie.
Eerder schreven wij al dat het eeuwenoude hekwerk toch blijft staan bij de nieuwe ‘Rode Loper’. Maar toch zijn sommige belangengroepen niet gerust op de plannen. Volgens hen is het idee van een vreedzame ‘shared space’ een illusie.
De Rode Loper is de naam voor de herbestrating en herinrichting van de Binnenwatersloot, Oude Delft, Peperstraat, Koornmarkt en Oude langendijk, om de toegang tot de binnenstad vanaf het station aantrekkelijker te maken.
Shared space
Bij de Oude Langendijk zouden fietsers en voetgangers de straat moet delen, een zogeheten ‘shared space’ zonder dat er een specifiek fiets- of looppad is aangegeven. De gemeente was enthousiast over het idee, maar verschillende belangengroepen laten aan het AD weten er geen heil in te zien.
Lees ook: Drastische afname treinreizigers Delft: 'Ruim 58 procent minder reizigers' >
‘’De plannen blijven maar vaag. Er is geen touw aan vast te knopen”, zegt Hans van Bodegom, secretaris van Belangenvereniging Binnenstad Noord, tegen het AD. Tot nu toe heeft de gemeente volgens het Algemeen Dagblad nog geen gesprekken gevoerd met de belangenverenigingen.
Op 15 juli heeft Van Bodegom wel te horen gekregen dat er in september eindelijk gesprekken zullen volgen. Tijdens de raadsvergadering gaf Martina Huijsmans (D66), wethouder Ruimtelijke ordening, Mobiliteit en Dienstverlening, een toelichting over het aanstaande project.
Pijnlijke misser
Over drie jaar zouden er bomen langs de kade komen te staan bij de Oude Langendijk, terwijl er volgens Van Bodegom twee maanden eerder juist gezegd was dat er voorlopig geen bomen zouden komen omdat er geen geld is om de kademuur te versterken.
Een pijnlijke misser volgens Van Bodegom, die vond dat de raad Huijsmans hierop had moeten aanspreken. Daarnaast gelooft hij dat dit een teken is dat de raad de situatie niet scherp voor ogen heeft.
Eerder tekende Van Bodegom namens de Belangenvereniging Binnenstad Noord samen met Peter Jonquière, van de voetgangersclub MENSenSTRAAT al bezwaar aan tegen het verwijderen van het historische hek.
Onverantwoord
Daarvan zei Huijsmans in eerste instantie dat het verwijderd moest worden. Nu lijkt het hek toch te kunnen blijven, maar: ‘’Het is geen harde toezegging geweest van de wethouder, dus we houden het in de gaten,” aldus Van Bodegom tegen het AD.
Al gelezen? Sloop van 65 woningen in het Heilige Land, 46 woningen ervoor terug >
Volgens Jonquière heeft het hek, naast dat het historisch betekenisvol is ook nog een belangrijke functie. Hij gelooft dat het hek kan voorkomen dat voetgangers en fietsers door de drukte in de gracht belanden.
Daarnaast vindt Jonquière het idee om voetgangers en doorgaand verkeer te mengen, zoals het plan is bij de ‘Rode Loper’ onverantwoord. Ondanks dat de wethouder beloofd heeft dat er gemonitord zal worden door de gemeente of alles goed gaat met de fietsers en wandelaars daar, heeft Jonquière er weinig vertrouwen in.
Kippenhok
''Voetgangers blijven er gewoon weg als ze zich daar niet veilig voelen. Ze zullen de mensen die zich er oncomfortabel voelen dus nooit te spreken krijgen,'' aldus Jonquière. Daarom pleit hij net als Van Bodegom voor een harde scheiding tussen het fietspad en de stoep.
Nieuw onderzoek TU Delft: Uber vervangt in sommige gebieden het openbaar vervoer >
Beide mannen geloven dan ook dat dit idee van een shared space een grote fout is. ''Het is een beetje alsof ze een paar vossen in een kippenhok zetten en vervolgens zeggen: zoek het samen maar uit. Je weet dat het misgaat,’’ aldus Jonquière. Daarom willen ze dat een extern bureau onderzoek gaat doen naar de situatie.