Belastingsteunpunt Delft: ‘ We willen dat mensen zich gehoord én geholpen voelen’

“We merken dat mensen soms moeite hebben om te vertellen waar zij écht mee zitten”, aldus Chantal Nieuwenhuis, teamleider bij de belastingdienst. De medewerkers van het Belastingsteunpunt zijn er om mensen te helpen met grote en kleine aan belasting gerelateerde problemen. Medewerker Agnieszka: “We willen niet dat mensen zich zorgen maken, terwijl wij een oplossing kunnen bieden.”
In gesprek bij Belastingsteunpunt | Foto: Belastingdienst

Op het moment gaan veel vragen over huur- en zorgtoeslag over het jaar 2023. Deze kunnen tot 1 september met terugwerkende kracht aangevraagd worden. “Als mensen met een andere hulpvraag langskomen, check ik altijd of ze recht hebben op toeslagen”, vertelt Agnieszka.

“Een voordeel als inwoners met hun hulpvraag langskomen”, vindt Agnieszka,  “is dat je persoonlijk contact hebt, van mens tot mens.” Waarvoor kan iemand dan langs gaan? Agnieszka vertelt over de hulpvragen die ze krijgt: “Soms is het gemakkelijk en snel te doen, dan help je iemand bijvoorbeeld met het invullen van een webformulier voor de belastingaangifte. Op een ander moment ben je net wat langer bezig. Je bekijkt samen met een inwoner waarom de belastingaanslag niet klopt of hoe te helpen als er nog een betaling open staat. We kunnen, indien nodig, hiervoor dan een betalingsregeling treffen.” 

 Op vrijdagen is het Belastingsteunpunt open in het stadskantoor, gevestigd aan het Stationsplein. Afspraken kunnen gemaakt worden via belastingdienst.nl/langskomen of via de BelastingTelefoon (tel: 0800 - 0543).