Bewonersverenigingen scharen zich achter ondernemers: ‘Autoluw in drie fases’
Eerder kondigde Rob Stikkelman, voorzitter van Belangenvereniging Oude en Nieuwe Delf, het al aan op de radio bij Omroep Delft: zijn belangenvereniging en de belangenvereniging Zuidpoort Delft sluiten zich aan bij het voorstel van Bestuurlijk Overleg Binnenstad. Deze belangenbehartiger van ondernemers in Delft wil dat de uitbreiding van het autoluw-plus gebied in de binnenstad in drie fases wordt ingevoerd. De bewonersverenigingen zien in dit alternatieve voorstel niet de heilige graal, maar het is een verbetering op wat de gemeente van plan is. In een brief aan de gemeenteraad schrijven de bewoners te hopen dat de gemeente hierin mee wil gaan: “Dan kunnen onze strijdbare ideeën tegen het 2-fasen plan in de ijskast.”
Wat er concreet bedoeld wordt met ‘strijdbare ideeën’, dat wilde Stikkelman nog niet zeggen. Maar hij licht toe dat het verhaal na de vergadering van donderdagavond nog niet voorbij is. Dit kan wat de binnenstadbewoner betreft ‘positief of negatief’ begrepen worden. Als de gemeenteraad niet meegaat met het door bewoners en ondernemers gesteunde plan, dan lijkt de kous nog niet af. Daarentegen geven de bewoners aan dat het voorgestelde drie-fasen plan ook een kans is voor de gemeente: “De belangenverenigingen zien de eerste van de 3 fasen ook als een goede testcase. Waar we nu problemen zien op basis van verwachtingen, zullen we leren of de problemen reëel, relevant en oplosbaar zijn.”
‘Kennis en ervaring’
Daarbij schrijven de vertegenwoordigers van de bewoners dat het van belang is dat zij betrokken worden bij de volgende stappen: “Het gaat tenslotte om het gebied waar wij wonen en werken.” Hierbij schrijft men ook: “Hopelijk ziet de gemeente dit als een manier om gebruik te maken van de kennis en ervaring van bewoners en een kans om in te zetten op echte participatie.”
Ondanks het feit dat de bewonersverenigingen nu gezamenlijk op gaan trekken met de ondernemers, zien zij nog steeds problemen. Ook het drie-fasen plan is voor de bewoners niet het meest gewenste middel. Dit mag dan ook gezien worden als een compromis. Buiten dat de inhoud van het plan verre van ideaal is, steekt ook de manier waarop de plannen tot stand komen. Hierbij is Stikkelman bovenal ontevreden over verantwoordelijk wethouder Frank van Vliet. In een mail aan leden van de gemeenteraad schreef hij: “Tijdens de commissievergadering van 3 oktober heb ik me erg opgewonden over een in mijn ogen bizar en onwaar antwoord van de wethouder.”
‘Bizar en onwaar’
Waarom was het antwoord van Van Vliet ‘bizar en onwaar’ in Stikkelmans ogen? Hij schrijft: De wethouder meldde dat in het MPD (Mobiliteitsplan Delft, red.) staat dat autoluw-plus in het zuidwestelijke deel de binnenstad sowieso doorgaat. Ik heb het MPD nog eens doorgelezen en heb het niet kunnen vinden.” Daarbij gaat Stikkelman in op het begrip ‘verleiden’. In 2020 keurde de gemeenteraad, waar Van Vliet destijds lid van was, een plan goed om bewoners te verleiden hun auto’s in de parkeergarages te zetten. Stikkelman schrijft: “Ik vind dat de wethouder het begrip ‘Verleiden’ (...) slinks probeert te veranderen in ‘Dwingen’ voor de bewoners van het zuidwestelijke deel de binnenstad.”
Op de avond van donderdag 17 oktober vergadert de gemeenteraad over het autoluw-plus maken van het zuidwestelijk deel van de binnenstad. Een beslissing is in feite alleen gevraagd over het voor bewoners ofwel voor bezoekers gebruiken van de Phoenixgarage. Er staat echter meer op het spel. De grote vraag is namelijk niet of er moties dan wel amendementen komen die het college opdragen (deels) mee te gaan in de voorstellen van bewoners en ondernemers. De vraag is eerder of de Delftse coalitiepartijen (partijen die een wethouder leveren) bereid zijn af te wijken van de lijn van het college. Wat het besluit ook wordt, het laatste woord is niet gezegd.