Bezorgdheid over nieuw fietspad: ‘Voor niemand toegevoegde waarde’
Uit onderzoek is gebleken dat door de geplande bromfietsdoorsteek tussen de Vulcanusweg en de Jupiterweg de verkeersveiligheid in de omliggende buurten waarschijnlijk toeneemt. De gemeente wil deze doorsteek, omdat de fietspaden in de omgeving nu te druk zijn. Wel ontstaan er elders door de bromfietsdoorsteek onveilige situaties. Zo dreigt het druk en onveilig te worden bij de Vuurmeesterflat en de Atlasflat aan de Vulcanusweg. Bewoners Rita Schrijver en Karin Kolijn noemen de doorsteek ‘een ramp voor de wijk’.
De gemeente Delft heeft opdracht gegeven aan Mobycon, een adviesbureau voor mobiliteitsvraagstukken, om een auditrapport te schrijven. In dit rapport worden 13 bevindingen geformuleerd, waaraan het toekomstige fietspad aan de Vulcanusweg en de Jupiterweg moet voldoen. Uit onderzoek blijkt dat tien van de dertien bevindingen niet gehaald worden. Men spreekt ervan dat situaties in het ontwerp ‘ontoelaatbaar of ongewenst’ zijn. Uit het onderzoek blijkt wel dat er oplossingsmogelijkheden zijn. Door bijvoorbeeld het fietspad en voetpad te verbreden. Karin Kolijn, één van de bewoners, zegt daarover: “Als je kijkt naar die oplossingen, zijn het een soort pleisters op de wonden. Deze zijn bedoeld om het fietspad nét wel toelaatbaar te maken. Daarnaast heeft het fietspad voor geen enkele doelgroep toegevoegde waarde. Als je het rapport leest, is het toekomstige fietspad gevaarlijk voor fietsers, brommers, automobilisten en voetgangers. Bovendien gaat het verbreden ten koste van het schaarse groen.”
Uit het rapport blijkt ook dat het ‘niet eenvoudig’ is om een exacte conclusie te bepalen. De onderzoekers schrijven: “De breedte van een wegvak heeft bijvoorbeeld een ander effect op de verkeersveiligheid dan een complexe kruising.” Kolijn zegt, “Ik vind de conclusie een drogreden. In de omgeving wordt het volgens het rapport veiliger, maar hier bij de flats onveiliger: je gaat toch geen onveilige situaties creëren? En dan weet je nog niet eens zeker of die andere wegen echt veiliger worden, dat is namelijk gebaseerd op een veronderstelling.”
Vervolgstappen
Maar wat worden nu de vervolgstappen na dit rapport? “Er is een handtekeningactie onder bijna alle bewoners gedaan. De politiek heeft het rapport en we verwachten dat de partijen dit ter discussie gaan stellen,” zegt Kolijn. Wel wil ze melden dat de samenwerking met de gemeente goed gaat. “We staan tegenover elkaar qua opvatting en dat mag natuurlijk. Maar het gesprek met de gemeente is goed. We werken prettig samen en het onderzoek dat ze hebben voorgesteld vinden we wel fijn”.
De gemeenten heeft reactie gegeven. Ze zeggen over het onderzoek: ''Het ontwerp betreft een eerste schets, waarmee we nu verder gaan met de bevindingen. Hierbij betrekt de gemeente de directe omgeving."