Brendan Analikwu (D66): ‘voorstanders van autoluw maken binnenstad denken dat ze alleen staan’

Eerder berichtte Omroep Delft dat een grote groep bewoners zich verzet tegen een uitbreiding van het autoluwe gebied in de binnenstad. Volgens D66’er Brendan Analikwu is er ook een groot deel van de bevolking dat wel degelijk voor deze plannen is. Echter: “Voorstanders laten niet zo snel van zich horen.”
Analikwu in de studio van Omroep Delft

Dat zei Analikwu op de radio bij Omroep Delft, afgelopen maandag. Naar zijn mening horen we minder van de voorstanders van het autoluw maken van de binnenstad, omdat zij denken dat ze de enige zijn die voorstander zijn. Hij zegt: “De tegenstanders zijn goed georganiseerd in bijvoorbeeld belangenverenigingen, maar voorstanders laten niet zo snel van zich horen.” Over hoe dit komt zegt hij: “Als ik als voorstander hoor dat er plannen komen, dan maak ik me daar geen zorgen over, terwijl je als tegenstander het gevoel hebt dat je van je moet laten horen.”

Communicatie
Voorstanders voelen volgens Analikwu niet de noodzaak om in actie te komen, omdat zij horen dat er plannen komen die toch wel uitgevoerd worden. Er is echter nog steeds politieke discussie over dit onderwerp. Analikwu zegt: “Het woord ‘plan’ kan twee dingen betekenen. Het kan iets zijn als ‘we hebben hier een idee en daar kunnen we het verder over hebben, of het is: ‘dit gaan we doen en er moet iets heel geks gebeuren om dat te veranderen.’”

Volgens Analikwu wordt de gemeente vaker verweten dat haar plannen gepresenteerd worden als de tweede variant. Echter is het volgens hem zo dat het in dit geval gaat om een idee dat in samenwerking met de stad verder uitgewerkt wordt. Dat dit niet door iedereen zo gevoeld wordt, vormt volgens hem “een uitdaging voor de afdeling communicatie”.

Tegengestelde belangen
In de afgelopen vergadering in de raadzaal over het autoluw maken van een groter deel van de binnenstad werd er veel gesproken over 600 bewoners die aangeven tegen te zijn. Analikwu geeft aan dat het gaat om meer dan 300 bewoners, aangevuld door ruim 200 ondernemers. Hierover zegt hij: “We denken erover de Phoenixgarage te laten herbestemmen voor bewoners in plaats van bezoekers. Dit verkleint de loopafstanden voor veel bewoners. Dat vinden ondernemers niet fijn, maar bewoners vinden dit wel wat aantrekkelijker.” Met dit voorbeeld wil hij laten zien: “Tegenstanders hebben onderling ook tegengestelde belangen.”