Brunel Solar Team verovert pole position voor Sasol Solar Challenge
Het Brunel Solar Team van de TU Delft heeft de eerste plek veroverd tijdens de kwalificatie voor de Sasol Solar Challenge in Zuid-Afrika. Coureur Lennard de Graaf zette de snelste tijd neer in de zonneauto Nuna 12s, ondanks een uitdagende kwalificatieronde waarbij hij even de controle over de auto verloor. Dankzij zijn indrukwekkende herstel start het team nu vanaf de pole position. Hiermee liet hij de rivaliserende teams Solar Team Twente en het Belgische Innoptus Solar Team achter zich.
Spannende kwalificatie op Red Star Raceway
De kwalificatie vond plaats op de Red Star Raceway, net buiten Johannesburg, waar de startposities voor de race werden bepaald. De Graaf begon sterk aan zijn ronde, maar in de tweede bocht raakte hij in een spin en dreigde de controle over de Nuna 12s te verliezen. Hij wist de auto echter op de baan te houden en reed, ondanks deze tegenslag, de snelste ronde van de dag. "Hoewel ik hierop had geoefend en de limieten van het circuit kende, gleed Nuna plotseling onder me vandaan en ging ik bijna de baan af. Gelukkig wist ik snel te herstellen en ben ik enorm blij dat we voor aankomende vrijdag de poleposition hebben veroverd," aldus De Graaf.
De pole position is van groot belang voor de race, aangezien de inhaalmogelijkheden tijdens de Sasol Solar Challenge beperkt zijn. De race start vrijdag en duurt acht dagen, waarbij 14 teams proberen zoveel mogelijk kilometers af te leggen van Johannesburg naar Kaapstad.
Uitdagingen voor het team
De kwalificatie was niet zonder uitdagingen voor het Brunel Solar Team. De nacht voorafgaand aan de kwalificatieronde moest het team twee onverwachte reparaties uitvoeren aan de zonneauto. Tijdens een verkenningsronde op het circuit ontdekte De Graaf een probleem met de gashendel. Een connector bleek los te zitten, waardoor er geen gas meer gegeven kon worden. Teamleider Cato Kral licht toe: “Gelukkig konden we dit probleem snel verhelpen en was Nuna op tijd klaar voor de kwalificatie.”
Later die nacht ontdekte het team een tweede probleem, dit keer met de aansluiting van een zonnecel. Dit zou de energieopbrengst van de auto kunnen verminderen, wat cruciaal is voor een zonnerace. Het team werkte de hele nacht door om het probleem op te lossen, en met succes. "We ontdekten het probleem tijdens een controle van het zonnepaneel en hebben de nodige reparaties uitgevoerd. De teamleden hebben ongelooflijk hard gewerkt en het is mooi om te zien dat we de kwalificatie succesvol hebben afgesloten," voegde Kral toe.
Technologische innovaties
Het Brunel Solar Team doet dit jaar mee met de Nuna 12s, een zonneauto die is uitgerust met geavanceerde technologie. De auto heeft een nieuw zonnepaneel, ontwikkeld in samenwerking met de Chinese fabrikant AIKO, dat gebruikmaakt van all back contact (abc)-zonnecellen. Deze cellen maximaliseren de energieopbrengst door een efficiëntere stroomopwekking mogelijk te maken. Daarnaast is Nuna 12s uitgerust met een zelfontwikkelde dual-airgap motor, die gebruikmaakt van twee magneetringen, wat afwijkt van de traditionele elektromotoren met één magneetring. Dit innovatieve ontwerp zorgt voor meer efficiëntie en betere prestaties.
Cato Kral benadrukt dat het team meer wil bereiken dan alleen het winnen van de race. "Ons doel is om te laten zien wat er mogelijk is op het gebied van duurzame mobiliteit en zonne-energie. We willen de wereld inspireren om te denken aan de toekomst van transport."
Vol vertrouwen naar de race
Met de pole position op zak kijkt het team vol vertrouwen uit naar de start van de Sasol Solar Challenge. De strategische positie biedt een groot voordeel, omdat het team nu vrij spel heeft om het tempo te bepalen en de race vanuit de koppositie te starten. Sterre van der Wal, strateeg van het team, benadrukt hoe belangrijk de eerste positie is: "Op dag één zijn de inhaalmogelijkheden zeer beperkt. We zijn daarom superblij met onze pole position, want dit geeft ons de kans om het tempo te controleren en onze strategie volledig uit te voeren."
Spannende kwalificatie op Red Star Raceway
De kwalificatie vond plaats op de Red Star Raceway, net buiten Johannesburg, waar de startposities voor de race werden bepaald. De Graaf begon sterk aan zijn ronde, maar in de tweede bocht raakte hij in een spin en dreigde de controle over de Nuna 12s te verliezen. Hij wist de auto echter op de baan te houden en reed, ondanks deze tegenslag, de snelste ronde van de dag. "Hoewel ik hierop had geoefend en de limieten van het circuit kende, gleed Nuna plotseling onder me vandaan en ging ik bijna de baan af. Gelukkig wist ik snel te herstellen en ben ik enorm blij dat we voor aankomende vrijdag de poleposition hebben veroverd," aldus De Graaf.
De pole position is van groot belang voor de race, aangezien de inhaalmogelijkheden tijdens de Sasol Solar Challenge beperkt zijn. De race start vrijdag en duurt acht dagen, waarbij 14 teams proberen zoveel mogelijk kilometers af te leggen van Johannesburg naar Kaapstad.
Uitdagingen voor het team
De kwalificatie was niet zonder uitdagingen voor het Brunel Solar Team. De nacht voorafgaand aan de kwalificatieronde moest het team twee onverwachte reparaties uitvoeren aan de zonneauto. Tijdens een verkenningsronde op het circuit ontdekte De Graaf een probleem met de gashendel. Een connector bleek los te zitten, waardoor er geen gas meer gegeven kon worden. Teamleider Cato Kral licht toe: “Gelukkig konden we dit probleem snel verhelpen en was Nuna op tijd klaar voor de kwalificatie.”
Later die nacht ontdekte het team een tweede probleem, dit keer met de aansluiting van een zonnecel. Dit zou de energieopbrengst van de auto kunnen verminderen, wat cruciaal is voor een zonnerace. Het team werkte de hele nacht door om het probleem op te lossen, en met succes. "We ontdekten het probleem tijdens een controle van het zonnepaneel en hebben de nodige reparaties uitgevoerd. De teamleden hebben ongelooflijk hard gewerkt en het is mooi om te zien dat we de kwalificatie succesvol hebben afgesloten," voegde Kral toe.
Technologische innovaties
Het Brunel Solar Team doet dit jaar mee met de Nuna 12s, een zonneauto die is uitgerust met geavanceerde technologie. De auto heeft een nieuw zonnepaneel, ontwikkeld in samenwerking met de Chinese fabrikant AIKO, dat gebruikmaakt van all back contact (abc)-zonnecellen. Deze cellen maximaliseren de energieopbrengst door een efficiëntere stroomopwekking mogelijk te maken. Daarnaast is Nuna 12s uitgerust met een zelfontwikkelde dual-airgap motor, die gebruikmaakt van twee magneetringen, wat afwijkt van de traditionele elektromotoren met één magneetring. Dit innovatieve ontwerp zorgt voor meer efficiëntie en betere prestaties.
Cato Kral benadrukt dat het team meer wil bereiken dan alleen het winnen van de race. "Ons doel is om te laten zien wat er mogelijk is op het gebied van duurzame mobiliteit en zonne-energie. We willen de wereld inspireren om te denken aan de toekomst van transport."
Vol vertrouwen naar de race
Met de pole position op zak kijkt het team vol vertrouwen uit naar de start van de Sasol Solar Challenge. De strategische positie biedt een groot voordeel, omdat het team nu vrij spel heeft om het tempo te bepalen en de race vanuit de koppositie te starten. Sterre van der Wal, strateeg van het team, benadrukt hoe belangrijk de eerste positie is: "Op dag één zijn de inhaalmogelijkheden zeer beperkt. We zijn daarom superblij met onze pole position, want dit geeft ons de kans om het tempo te controleren en onze strategie volledig uit te voeren."