CDA wil aanpak snelrijders: ‘Delftse straten zijn geen racebaan’
‘Klachten dat wegen in onze stad door sommige weggebruikers als racebaan gebruikt worden,’ die krijgt het CDA naar eigen zeggen veel binnen. De Delftse afdeling van deze partij wil dan ook actie van B&W. “Wij denken bijvoorbeeld aan het instellen van een meldpunt, (tijdelijke) flitspalen op locaties waar veel meldingen gedaan worden, of het aanleggen van drempels op plekken waar vaak zeer hard gereden wordt.”
“We hebben het dus niet over mensen die per ongeluk een paar kilometer per uur te hard rijden,” tekent het CDA op in schriftelijke vragen aan burgemeester en wethouders. Waar de christendemocraten zich aan storen zijn ‘verkeersdeelnemers die doelbewust veel te hard rijden’. CDA’ers Gerrit Jan Valk en Machteld Neubauer schrijven: “Dit gedrag is niet alleen levensgevaarlijk (er zal maar iemand onverwachts oversteken), maar leidt ook tot geluidsoverlast voor omwonenden en daarmee dus ook tot veel ergernis.” Hiermee lijdt veel hard rijden volgens het CDA ‘begrijpelijkerwijs’ tot vermindering van woontevredenheid en leefbaarheid. Nu is het zo dat uit de gemeentelijke ‘woonmonitor’ blijkt dat de woontevredenheid afgelopen jaar in alle wijken, behalve de binnenstad, gedaald is. Het vele hard rijden is volgens het CDA wellicht een van de redenen voor het teruglopen van de woontevredenheid.
Valk en Neubauer vragen B&W dan ook om in actie te komen. Ze vragen: “Is het college bereid maatregelen te nemen die extreme snelheden door auto’s en motoren kunnen beperken? Zo ja, welke maatregelen gaat u wanneer nemen?” Hierbij wil men weten of de gemeente maatregelen wil voorbereiden in samenwerking met bewoners, want: “Direct omwonenden hebben vaak zelf de beste kijk op welke maatregelen in hun straat of buurt het gewenste effect kunnen hebben.”