Compromis over autoluwe binnenstad, parkeren kan voorlopig nog op Oude Delft

Als een konijn uit de hoge hoed was er donderdagavond in de gemeenteraad opeens een compromis over de uitbreiding van het autoluw-plus gebied naar het zuidwestelijk deel van de binnenstad. Zoals dat vaker is met goocheltrucs, zit het geheim in de voorbereiding. Veel raadsleden prezen het harde werk van CDA’er Gerrit Jan Valk. Resultaat van zijn onderhandeling met B&W, coalitiepartijen en oppositiepartijen: de Oude Delft blijft in eerste instantie zoals het is en de Phoenixgarage blijft ook deels voor bezoekers.
Uitbreiding auoluw-plus gebied | Foto: Omroep West

Opvallend is hierbij dat er door dit compromis iets gebeurde dat zeldzaam is in de Delftse politiek van de afgelopen jaren: openlijke discussie tussen coalitiepartijen. Heel duidelijk werd dat GroenLinks de partij is die autoluw-plus liever gisteren dan vandaag wil. Raadslid Klaas Herrema bevestigt dit: “GroenLinks kiezers willen een autoluwe binnenstad en het liefst zo snel mogelijk.” De rest van de coalitiepartijen wilden echter wel in zee met de door Valk bekokstoofde plannen. STIP-raadslid Julian Gommers wordt, naast VVD’er Tessa van den Berg, zelfs genoemd als een van de mensen die actief meedachten met CDA’er Valk. 

Al met al moet dit wethouder Frank van Vliet, zelf van GroenLinks, in een moeilijk parket gebracht hebben. Bewoners en ondernemers hadden zich in groten getale uitgesproken tegen de plannen die in zijn portefeuille zitten. De andere coalitiepartijen bleken hier gehoor aan te willen geven, maar zijn eigen achterban is niet te vermurwen. Toch vond Van Vliet  dat de breed gesteunde motie uit de koker van het CDA ‘goed uitvoerbaar’ is.

Wanneer?
Hoogst onduidelijk is nu wanneer de Oude Delft wel autoluw-plus wordt en, daaraan gekoppeld, wanneer de Phoenixgarage wel strikt voor bewoners wordt. Voor coalitiepartijen STIP en D66 was een belangrijke voorwaarde om in te stemmen met de wijziging van de plannen dat andere projecten in de binnenstad geen vertraging zouden oplopen. Van Vliet zei daarop: “Zodra we verdergaan met werkzaamheden aan de ‘rode loper’ kunnen we de auto’s van de Oude Delft weghalen.” Ook andere projecten, zoals vergroening van de Gasthuisplaats, lopen volgens Van Vliet geen vertraging op. Met deze beantwoording was iedereen, op GroenLinks na, tevreden.

Daarmee is het echter niet duidelijk wanneer de Oude Delft precies autoluw-plus wordt, want wanneer de werkzaamheden aan de ‘rode loper’ verder gaan is niet bekend. In januari moeten auto’s in ieder geval weg uit de straten die onder de ‘eerste fase’ (In deze eerste moeten straten ten noorden van de Breestraat autoluw worden) van de uitbreiding vallen. ‘Fase 2’ begint twee jaar later. Ergens daartussen zal de de Oude Delft aan de beurt zijn. Verwacht kan worden dat ook de Phoenixgarage ergens daartussen alleen voor bewoners wordt.

‘Maximaal haalbare’
Politiek is deze compromis een prestatie. Maar feitelijk krijgt niemand zijn zin. In de coalitie is met name GroenLinks ontevreden over het feit dat het autoluw-plus maken minder rap gaat dan gehoopt. Aan de andere kant staan ondernemers die, gesteund door bewoners, een extra fase hadden gewild. Zij hadden gewild dat er meer straten dan enkel de Oude Delft nog even voor de auto zouden blijven. Daarbij is het in deze variant dus zo dat ook de Oude Delft eerder dan voor velen gehoopt toch autovrij wordt. Toch heerst gematigde tevredenheid. Rob Stikkelman, voorzitter van Belangenvereniging Oude en Nieuwe Delf, sprak zich voorafgaand aan de vergadering van gisteravond kritisch uit. Nu noemt hij de uitkomst ‘het maximaal haalbare’.