De havens lopen deze zomer ook in Delft vol

Foto: Art Anderson

Het water in Delft lijken dit jaar voller te liggen met bootjes dan andere jaren. En dat blijkt ook uit cijfers van brancheorganisatie HISWA-RECRON voor watersport en recreatie: deze zomer is 80 tot 100 procent van de havenplekken in Nederland bezet. In sommige gemeentes, waaronder Delft, liggen boten soms wel tot drie rijen dik naast elkaar.

Sinds de coronacrisis zijn boten in Nederland zeer gewild en dan met name de kleinere varianten zoals sloepen. En dat is ook in Delft te merken. Bij de Zuidkolk bijvoorbeeld lag het water de afgelopen maanden soms voller dan ooit.

Doorvaartvignet
Voor populaire toeristensteden aan het water levert de haven een extra inkomstenbron op. Passanten betalen een soort parkeergeld om te mogen afmeren. Een vaarder in Delft betaalt per etmaal circa 15 tot 18 euro. Dit is afhankelijk van de grootte van het schip, waarbij gebruik van douche en toilet gratis is maar een wasje draaien en drogen 10 euro kost, afhankelijk van het programma.

Gemeente Amsterdam komt zelfs met een doorvaartvignet, vertelt Liane Jansen van HISWA-RECRON aan NU.nl. Enerzijds is dit omdat het te druk wordt in het Amsterdamse water maar anderzijds is dit ook voor het milieu. Een vignet kost 20 euro en is drie jaar geldig.

Al gelezen? Innovatief waterfietsen door Delft: ‘Je kan 15 km/u halen’ >

Geen vaarbewijs
De brancheorganisatie ziet dan ook dat het momenteel gouden tijden zijn voor de jachthavens. Vooral kleinere boten, zoals sloepen, tenders en ribs zijn heel populair geworden tijdens de coronacrisis.

In het verleden werden tenders gebruikt als bijboot bij dure jachten, maar inmiddels gaan velen er dus mee het water op als volwaardige vaarboot. Het voordeel van de kleinere boten is dat ze makkelijker bestuurbaar zijn en dat je er geen vaarbewijs voor nodig hebt.

Lees ook: Honderd nieuwe gouden klinkers in de Jozefstraat voor honderd ‘gouden Delftenaren’ >

Luxe
Voor een ligplaats moet per seizoen (winter of zomer) betaald worden. Hiervoor moet er al snel honderden euro’s worden betaald, je betaalt namelijk per meter. Volgens Jansen betaal je voor een boot van 5,5 meter lang al gauw 700 euro.

Daar komen dan nog de tank- en onderhoudskosten bij die ook vaak oplopen van honderden tot soms wel 1000 euro. Ondanks de hoge kosten lijkt het aantal vaarders niet afgenomen, want in de populaire jachthavens worden er zelfs steigers bijgebouwd.
Daarnaast blijkt dat de markt voor tweedehandsboten volledig is opgedroogd.

Lees ook: TU Delft zoekt naar regenmeters in de stad >

De ‘populaire jachthavens’ zijn volgens Jansen de havens die zich aanpassen aan de wensen van de nieuwe watersporter. "Die wil luxe, een drankje doen na een dagje varen, een speeltuin voor de kinderen," aldus Jansen. De havens zijn hierdoor niet meer alleen een plek om aan te meren, maar worden een soort vakantieparken waar van alles te doen is.