‘De patiënt op het juiste moment naar de juiste plek begeleiden’
“Vorige week kreeg ik bijvoorbeeld een vraag van een 88 jaar oude man. Hij was ernstig vermagerd. Ik ging met hem in gesprek, breder dan alleen medisch. Hij bleek last te hebben van eenzaamheid en hij wilde zijn ver weg wonende zoon daar niet mee opzadelen.” Dit vertelt Arlette Neervoort op de radio bij Omroep Delft. Ze is ‘transmuraal medewerker’, wat betekent dat ze zich bezighoudt met patiënten in het Reinier de Graafziekenhuis, die misschien beter geholpen kunnen worden in een ander soort zorginstelling.
Anja van der Eijk is de manager van het ‘Bureau Transmurale Zorg’. Dit bureau begon in 2022 al experiment. Van der Eijk vertelt: “we zien steeds meer patiënten met problemen in het sociale domein.” Hierover zegt zij: “Daar zijn we als ziekenhuis niet goed in. Wij zijn goed in het medische aspect. Met een gebroken been ben je bij ons op de goede plek.” Van der Eijk verzucht daarom: “er komt een enorme zorgvraag op ons af.” Om aan die vraag te voldoen stelt Van der Eijk daarom dat er “steeds meer ingezet wordt op samenwerking met andere organisaties.”
Hoe ziet die samenwerking er dan uit? Daar kan Van der Eijks collega Neervoort meer over vertellen. Zij zegt: “soms doe ik niet veel meer dan een patiënt advies geven, soms doe ik bij hen een aanvraag bij een zorginstelling, of maak ik een afspraak.” Het doel is volgens haar: “De patiënt op het juiste moment naar de juiste plek te begeleiden.”