Delft: criminelen lichtten mensen op voor tienduizenden euro’s, wijkagent geeft tips
Op maandag 12 oktober werd 81-jarige Delftenaar Joop gebeld door een ‘bankmedewerker’ die hem liet weten er problemen waren met zijn bankpas. Uit voorzorg zou deze ‘bankmedewerker’ – lees crimineel – zijn pas blokkeren, maar hiervoor had hij wel de pincode nodig.
10.000 euro
Een paar minuten later stond er plots een andere ‘bankmedewerker’ – lees opnieuw crimineel – voor de deur van het slachtoffer. Deze ‘medewerker’ kwam de bankpas ophalen om hem zogenaamd door te knippen, nadat hij het daglimiet van Joop had opgehoogd naar 10.000 euro. Dit deed de crimineel op zo’n manier dat de magneetstrip van de pas nog bleef werken en niet veel later was Joop 10.000 euro kwijt. Voor deze vorm van oplichting kan de bank niets betekenen, oftewel de Delftenaar is zijn geld definitief kwijt.
Inzamelingsactie
Gelukkig startte zijn kleinzoon een inzamelingsactie om zijn opa Joop weer op weg te helpen, er is inmiddels al bijna 8000 euro van de beoogde 11.000 euro opgehaald.
TU Delft hoogleraren pleiten vóór permanent wonen op vakantieparken >
Gisteren werden beelden vrijgegeven van de crimineel uit deze zaak die zich voordeed als een bankmedewerker:
(Tekst gaat verder onder de foto's)
Weet je wie het is?
Bel de opsporingstiplijn: 0800-6070
Bel Meld Misdaad Anoniem: 0800-7000
Of vul een digitaal tipformulier in op politie.nl
Hoe vernuft de criminelen ook zijn, er zijn een aantal rode vlaggen waardoor je criminelen kunt signaleren. Wijkagent Richard Smit gaf onlangs aan Omroep West een aantal tips: ‘’De bank komt nooit bij je thuis. Die belt je niet op om je te vertellen dat je pinpas verlopen is.’’
Babbeltrucs
Daarnaast benadrukt Smit dat banken dus nooit naar de pincode zullen vragen. ‘’Als je het niet vertrouwd neem dan contact op met de bank en bel de politie,’’ aldus Smit tegen Omroep West. Maar naast bankhelpdeskfraude doen ook babbeltrucs de ronde.
Delft heeft dit jaar ook geen schaatsbaan vanwege corona >
Door corona blijven veel mensen thuis en Smit ziet dat mensen vrij gemakkelijk de deur open doen bij flats. Daarom benadrukt de wijkagent dat het altijd slim is om even te bellen met degene met wie je een afspraak hebt om te verifiëren of diegene ook werkelijk voor de deur staat en niet open te doen als je de persoon in kwestie niet kent.