Delft doet het niet goed in verkeersveiligheid: 1048 ongelukken waarvan 330 met gewonden of doden
RTL Nieuws deed onderzoek naar de verkeersveiligheid van de Nederlandse binnensteden. Daaruit bleek dat er veel ongelukken gebeuren in oude binnensteden waaronder Delft. Volgens TU Delft docent Bert van Wee, die meekeek bij het onderzoek, zijn deze steden niet ingericht op de vele weggebruikers van vandaag de dag.
Onlangs schreven wij nog dat de commissie bezig is met de onveilige situatie bij het Deflandplein. En dat is maar goed ook, want uit het nieuwe onderzoek van RTL nieuws, blijkt dus dat oude binnensteden zoals die van Delft het helemaal niet goed doen op het gebied van verkeersveiligheid. De resulaten zijn gebaseerd op ongevallen- en verkeersgegevens van Rijkswaterstaat en TomTom.
Ernstig ongeluk
In het onderzoek werd het risico op een ernstig ongeluk in 10.000 buurten in Nederland berekend. Vervolgens werd dit risico uitgedrukt in een sterrenscore van een tot vijf, waarbij een de slechte score is. Een sterrenscore van één houdt namelijk in dat de buurt vijf maal gevaarlijker is dan gemiddeld. Een buurt met sterrenscore van vijf houdt daarentegen in dat er in drie jaar tijd géén ongevallen plaats hebben gevonden.
In een groot aantal buurten blijkt het niet goed gesteld te zijn met de verkeersveiligheid: er zijn maar liefst 777 buurten met één ster. Van de vijftig buurten met het hoogste risico ligt de helft in de oude binnensteden. Delft staat op plek dertig met 1048 ongelukken waarvan 330 met gewonden of doden in drie jaar tijd (de meting van RTL Nieuws liep van 2017 tot 2019). Amsterdam, Leiden en Utrecht hebben de drie slechtste buurten op hun naam staan wat betreft verkeersveiligheid.
Roland Holstbuurt
Bij het merendeel van de ongelukken (718) was er alleen sprake van blikschade, zo schrijft RTL Nieuws. Van alle geregistreerde ongelukken in Delft vonden er 421 plaats op kruispunten en rotondes. Een kruising waar het vaak misging tussen 2017 en 2019 was de Voorhofdreef waar in die tijdspanne zeven ongevallen plaatsvonden.
Delft komt 6,3 miljoen euro tekort, wij zochten voor je uit hoe dat zit >
De buurt met het hoogste aantal ongevallen is de Roland Holstbuurt, waar er 48 werden geteld. Op plek twee staat Centrum-Zuidwest waar 35 ongevallen plaatsvonden. Zestien buurten in Delft kregen de laagste score van één ster waaronder dus de Roland Holstbuurt en Centrum-Zuidwest maar ook het Poptahof-Zuid (34), het Westerkwartier (30) en de TU-Noord buurt (22) kregen een zelfde lage score. Kijk hier hoe jouw buurt scoort.
Volgens TU Delft hoogleraar Bert van Wee zijn de vele ongelukken in de binnensteden te verklaren door de structuur die niet gebouwd is voor het huidige verkeer: "Het zijn vaak smallere straten waardoor het niet zo makkelijk is om het verkeer van elkaar te scheiden. Bijvoorbeeld met een apart veilig fietspad."
Geen gemotoriseerd verkeer
Het risico op ongevallen is bijvoorbeeld lager in Almere en Lelystad omdat bij de aanleg van de infrastructuur rekening is gehouden met veiligheid en het hedendaagse verkeer. Er zijn echter ook voor oude binnensteden mogelijkheden om de verkeersveiligheid te verbeteren volgens Van Wee: "Ze kunnen overwegen om meer straten niet meer toegankelijk te maken voor gemotoriseerd verkeer."
Heb je dit al gelezen? TU Delft hoogleraren pleiten vóór permanent wonen op vakantieparken >
Daarnaast kan ook het verlagen van de snelheid een positief effect hebben op de veiligheid: "En dat dan ook afdwingen met drempels, waardoor het snel verkeer veel minder hard rijd. Als het dan mis gaat dan kan men eerder afremmen en is er geen ongeval. En als er al ongeval is dan is de klap niet zo groot," aldus Van Wee.