‘Delft gaat door met de voorbereidingen op de invoering van de nul-emissiezone’

Ongeacht wat er in de Tweede Kamer wordt besloten, Delft gaat door met de nul-emissiezone in de binnenstad. “Dat is een gemeentelijke bevoegdheid,” laat een woordvoerder van de gemeente weten. Vanaf 1 januari zijn er door deze nul-emissiezone alleen nog elektrische bestelbussen welkom in een deel van de binnenstad. De gemeente laat weten ‘aandacht te hebben voor ondernemers voor wie de overgang naar elektrisch niet zo makkelijk is.’
Foto ter illustratie

Al jaren wordt er gesproken over de invoering van nul-emissiezones in verschillende steden, waaronder Delft. 1 januari 2025 moeten zulke zones, waarin CO2 uitstotende voertuigen niet meer welkom zijn, werkelijk worden. Enkele maanden voor invoering heerst er echter twijfel in de Tweede Kamer. Sommige partijen vragen om uitstel van de invoering van uitstootvrije zones. Daar lijkt nu geen meerderheid voor te zijn, maar die is er wellicht wel voor een landelijke uitzonderingspositie voor de bestelbusjes van kleine ondernemers. Delft is, evenals verschillende andere gemeenten waar de invoering van zero-emissiezones speelt, niet blij met het gedraai in Den Haag. 

De Delftse gemeente zegt te staan voor een ‘betrouwbare overheid’. Daarbij geeft de woordvoering aan: “We vinden het jammer dat de politiek in Den Haag voor onnodige onzekerheid zorgt voor alle ondernemers. Vooral voor hen die al veel hebben geïnvesteerd om op tijd aan de nieuwe regels te voldoen of op het punt staan dit te doen.” Ondertussen wil de gemeente niet van de liggende plannen afwijken: “Het kabinet moet nog met een officiële reactie komen, voor ons staat echter vast dat we de nul-emissie zone per 1 januari gaan invoeren.”

Faillissement
Ondertussen blijkt uit de reactie van de gemeente op vragen van Omroep Delft dat een voorlopige uitzondering voor ondernemers niet nodig zou moeten zijn. Aandacht voor de positie van deze ondernemers zou er al ten volle zijn: “Daarom zijn er overgangsregelingen, bieden we overstapadvies op maat en hulp bij ontheffingsaanvragen. Hierbij wordt ook gekeken naar ontheffingen voor voertuigen die niet elektrisch beschikbaar zijn en situaties waarin bijvoorbeeld faillissement dreigt. Voor ondernemers die minder vaak in het emissievrije gebied moeten zijn, zijn er dagontheffingen.”

Of deze methode werkt moet blijken. Waar de traditioneel linkse partijen, zowel in de Tweede Kamer als in de Delftse gemeenteraad, graag verder willen met de plannen, willen de rechtse partijen graag een uitzondering voor ondernemers. De linkse partijen staan op het positieve effect van de zero-emissiezones voor klimaat- en leefbaarheidsdoelen. Rechtse partijen vrezen echter dat binnenstadbewoners last krijgen van de nul-emissiezone, omdat bijvoorbeeld klusjesmannen niet meer aan huis kunnen of willen komen. Wat de gemeente Delft betreft, gaat de invoering dus verder zoals gepland. Hoe het uitpakt, zal volgens de gemeente gemonitord worden. “Het is voor ons allemaal van groot belang dat de invoering goed verloopt en dat ondernemers goed worden geholpen.”