Delft moet meer gaan betalen aan verbreding van de Schie
Als het project om de Schie te verbreden duurder wordt, moet Delft meer mee betalen. Dat staat in nieuwe afspraken tussen de gemeente en de provincie. In 2019 werd afgesproken dat Delft 3.5 miljoen zou betalen. De kosten werden steeds hoger en de meerkosten kwamen op het bord van de provincie. Nu is afgesproken dat, als het nog duurder wordt, Delft een derde deel moet bijdragen.
Dat het verbreden van de Schie duurder wordt, is deels een gevolg van inflatie. Uit antwoord van de gemeente op vragen van Omroep Delft blijkt dat dit niet de enige reden voor hogere kosten is: “Door de ontwikkelingen in de markt en keuzes in het definitief ontwerp 2023, is het project duurder geworden.” Dit betekent dat het definitieve ontwerp voor de rivierverbreding duurder is dan van tevoren bedacht.
Start in 2026
Aan deze kostenverhoging hoeft Delft nog niet mee te betalen. Delft moet een derde deel van de kosten op zich nemen die er extra bijkomen. De geschatte kosten zijn nu 19,2 miljoen euro. Wat voor kosten er extra bij kunnen komen, dat weet de gemeente nog niet: “De toekomst moet uitwijzen welke prijsontwikkelingen zich precies gaan voordoen.”
Er is een kans dat er extra kosten komen als gevolg van inflatie. De werkzaamheden moeten namelijk nog beginnen. De gemeente laat weten: “Provincie Zuid-Holland start in 2026 met de werkzaamheden.” De bedoeling is dat de verbreding in 2028 afgerond is.
Voltooien
2028 hoeft nog niet in de agenda gezet te worden als het jaar waarin het project definitief af is. In de nieuwe afspraken tussen gemeente en provincie staat: “Partijen streven ernaar om de werkzaamheden aan de Werken uiterlijk in 2030 te voltooien.” Ook laat de gemeente weten pas na het voltooien van de verbreding, in 2028, te beginnen met de bouw van de Gelatinebrug.
Over deze politiek gevoelige brug zijn geen nieuwe afspraken gemaakt met de provincie, ondanks het feit dat deze ook fors duurder wordt dan eerder gedacht. In de nieuwe afspraken staat: “Delft financiert de voorbereiding en realisatie van de Gelatinebrug, inclusief apparaatskosten. De financiële mee- en tegenvallers, inclusief de indexatie zijn voor Delft.”
MRDH
Overigens heeft de gemeente dan weer aparte afspraken met de Metropoolrgerio Rotterdam Den Haag (MRDH) over de aanleg van deze brug. De MRDH financiert deze brug voor maximaal 70 procent, omdat het een gepland onderdeel is van een ‘metropolitane fietsroute’ tussen Rotterdam Alexander en het centrum van Delft.
In 2019 ging men ervan uit dat de totaalkosten van de brug 9.45 miljoen euro zouden zijn. Doordat de prijs van de brug de pan uit rijst, komt 30 procent van de geschatte rekening nu neer op ruim 8 miljoen euro.