Fabriek van beroemd Delfts Blauw kan geen potten meer breken: doek valt definitief


De laatste dag is aangebroken voor Potterie De Paauw in Delft. De roemruchte fabriek van het beroemde Delfts blauw had zoveel last van de coronacrisis dat het de deuren moet sluiten. Het ontbreken van toeristen werd de fabriek fataal. Sinds september waren er al geen rondleidingen meer, maar vanaf woensdag stopt ook de winkel. Winkelmanager Ronald de Niet baalt ervan: 'Het is echt heel jammer, maar het is nu eenmaal wat het is.'

De Delftse Pauw was een aardewerkfabriek die de traditie van Delfts blauw aardewerk uit de zeventiende eeuw voortzette. In oktober 2020 ging de fabriek failliet. 'Het is ontzettend zuur natuurlijk', vertelt De Niet. 'Voor onszelf is het minder emotioneel, maar voor de werknemers is en was het natuurlijk ontzettend heftig.'

Lees ook: 92-jarige Henk ziet 'zijn' Delftse Post verdwijnen: 'Ik vind het verschrikkelijk'

In september vorig jaar moesten alle ambachtslieden het werk neerleggen, toen duidelijk werd dat de fabriek definitief failliet was. 'Sommigen hebben ruim veertig jaar gewerkt in De Paauw, voor hen is het natuurlijk vreselijk.'

Geen doorstart mogelijk
'Normaal gesproken kregen we tachtigduizend bezoekers per jaar en nu niets', vertelt Sandra de Cuijper. De Delftse werkt in de souvenirwinkel van Heinen Delfts Blauw, het bedrijf dat in 2018 De Delftse Pauw overnam.

Door corona was het niet meer mogelijk om een snel doorstart te maken met de fabriek, die plannen kwamen wel aan de orde. Door het tegenvallende toerisme bleek het echter onmogelijk voor de fabriek om nog door te gaan. Heinen kreeg een beter aanbod van vastgoedhandelaren. 'Dat is niet gek met de huidige overspannen woningmarkt. Op zo'n moment kan je met een goed bod alleen maar eieren voor je geld kiezen', legt De Niet verder uit.

Achterblijvend toerisme blijkt nekslag
Dat bleek de nekslag voor het traditionele beschilderde aardewerk. Toeristen gaven daar doorgaans veel geld aan uit. 'We gaven hier altijd rondleidingen aan toeristen en Nederlanders, maar de ambachtelijke spullen die wij verkochten, waren niet voor Nederlandse prijzen. Toeristen kochten het wel, maar Nederlanders niet. Zij vonden het te oubollig. Dat is dus waarom we in de winkels aan de Markt in Delft bezig zijn om meer modern Delfts blauw aan te bieden.'

De Niet en De Cuijper blijven de toekomst positief bekijken. 'We vertrekken niet uit Delft en onze online webshop loopt wel goed. We hopen dat alles weer aantrekt', legt De niet uit. De Cuijper vult aan: 'We zijn ook hip bezig, dat zorgt voor een opleving onder de Nederlanders. Dat zien we ook in de webshop.' Het moderner ogende aardewerk wordt meer verkocht, ze hoopt daarom dat ook in eigen stad meer aandacht komt voor het Delftse aardewerk. 'Vanuit het buitenland aandacht genoeg, nu alleen de Delftenaren nog', besluit ze optimistisch.