Gemeente Delft verdedigt plannen voor fietsdoorsteek tussen Vulcanusweg en Röntgenweg
De gemeente Delft heeft gereageerd op een burgerbrief waarin bewoners bezwaar maken tegen de geplande fietsverbinding tussen de Vulcanusweg en de Röntgenweg. Volgens de gemeente is deze verbinding essentieel om het fietsnetwerk in de stad te verbeteren en voldoet het plan aan de doelstellingen van het Mobiliteitsprogramma Delft 2040.
Achtergrond en plannen
De gemeente benadrukt dat de fietsdoorsteek past binnen het streven naar een duurzaam en efficiënt mobiliteitsbeleid. Het doel is om fietsen aantrekkelijker te maken door kwalitatief hoogwaardige verbindingen aan te leggen, waarmee de fietsstromen beter worden gespreid. De nieuwe doorsteek is een ontbrekende schakel in het netwerk en sluit aan op eerder gerealiseerde delen, zoals het fietspad tussen het Mercuriuspad en de Jupiterstraat. Bovendien zou de verbinding de druk op andere routes, zoals het Delflandplein, moeten verminderen.
Verkeersveiligheid onderzocht
Bewoners uitten eerder al zorgen over de verkeersveiligheid van de geplande doorsteek. In reactie daarop heeft de gemeente een onafhankelijk verkeersadviesbureau ingeschakeld. Dit bureau concludeerde dat de fietsstromen in de wijk beter gespreid zullen worden en dat de verkeersveiligheid per saldo zal toenemen. Wel ontstaan er op enkele locaties nieuwe risico’s. De gemeente heeft aangegeven deze knelpunten in het definitieve ontwerp aan te pakken en nodigt bewoners uit om hierover mee te denken.
Geen borden
Desondanks zijn bewoners nog altijd niet tevreden. Omroep Delft vroeg Karin Kolijn, die al maanden in discussie is met de gemeente over de geplande doorsteek, naar haar reactie op de brief van de gemeente. Zij vertelt dat zij bij de brief een begeleidende mail kreeg. In deze mail stond volgens Kolijn dat er geen borden komen op de bestaande stoep, waarop staat dat fietsen verboden is. Bewoners hadden hierom gevraagd, omdat er nu regelmatig over de stoep tussen de flats gefietst wordt. Dit leidt tot gevaarlijke situaties. Daarbij vertelt Kolijn dat ze er niet blij mee is dat de gemeente in de brief niet erkent dat het tussen de Vuurmeesterflat en de Atlasflat onveiliger wordt.
Brommers toegestaan
Een ander punt van discussie is het toelaten van brommers op de doorsteek. Dit beleid volgt, zo meldt de gemeente in haar brief aan bewoners, uit het streven naar uniformiteit in de stad, waar bromfietsen op fietspaden vaak worden toegestaan. De gemeente erkent dat dit niet als zodanig met bewoners is besproken, maar blijft bij haar besluit.
Participatie en toekomstplannen
De gemeente zegt belang te hechten aan samenwerking met bewoners en wil hen blijven betrekken bij de uitwerking van het plan. Er is voorgesteld om een werkgroep op te richten waarin omwonenden kunnen meedenken over de verkeersveiligheid en de mogelijkheden voor vergroening langs de fietsroute. Ook wordt onderzocht hoe de oversteek op de Papsouwselaan veiliger kan worden ingericht. Met deze uitleg hoopt de gemeente de zorgen van bewoners weg te nemen en hen mee te krijgen in de verdere ontwikkeling van de fietsdoorsteek.