‘Het is armoede om stadsbezoeker geen parkeerplek te kunnen bieden’

“Op deze manier hebben we over een paar jaar minder winkels en meer leegstand in de stad,” waarschuwt Arjan Steendam, bestuurslid van het Ondernemersfonds Delft en voorzitter van het Bestuurlijk Overleg Binnenstad. Hij spreekt zich hiermee nadrukkelijk uit tegen de door B&W geplande uitbreiding van het autoluw-plus gebied. Het plan zal volgens hem leiden tot minder bezoekers aan de binnenstad en daardoor zullen ondernemers het volgens hem moeilijk krijgen. Daarom doet hij een oproep aan de lokale politiek: “Ik hoop dat raadsleden zich goed achter de oren krabben.”
Arjan Steendam bij Omroep Delft

Het is echter zeer de vraag of de gemeenteraad zich daadwerkelijk in gaat spannen om de uitbreiding van het autoluw-plus gebied tegen te houden. Steendam zegt alle partijen in de raad gesproken te hebben: “Bij de oppositiepartijen (partijen die geen wethouder hebben in het college van B&W, red.) is het gelukt ze te overtuigen van ons standpunt. Maar de coalitiepartijen (partijen die wel een wethouder leveren, red.) hangen heel erg aan hun wethouder. Desalniettemin zegt Steendam vertrouwen te hebben in de politiek. Donderdagavond 3 oktober wordt er in een commissievergadering van de gemeenteraad gesproken over de plannen en Steendam kondigt aan dat veel ondernemers aanwezig zullen zijn. 

‘Kleine aanpassing’ 
Eerder hebben Steendam en de ondernemers die hij vertegenwoordigt B&W ertoe bewogen hun plannen aan te passen: “Het was de bedoeling om in een keer 350 parkeerplaatsen te schrappen. Dat wordt nu gefaseerd. Eerst 250 plekken minder en later nog eens 100.” Dat is volgens Steendam echter ‘een kleine aanpassing’. Hij pleit voor een andere fasering: “Begin met de Gasthuisplaats en de Brabantse Turfmarkt. Kijk dan of de parkeergarages de extra druk aankunnen.” 

Want dat is de grote vraag: kunnen de parkeergarages het aan? De auto’s van zowel bewoners als bezoekers van de binnenstad moeten naar garages, omdat de binnenstad autoluw moet worden. Steendam wijst erop dat de garages, zeker op zaterdagmiddag, al gauw behoorlijk druk zijn: “Er staat op zaterdag ‘vol, vol en vol’ op de borden. 

'Vol vol en vol' | Foto: Arjan Steendam

Fietsen 
Dat bezoekers van de stad geen parkeerplek voor de auto kunnen vinden, noemt Steendam ‘armoedig’. Hierbij wijst hij erop dat bezoekers met een auto de Delftse ondernemers geld opleveren: “Dat zijn de cash cows." Onderzoek wijst, volgens Steendam, uit dat mensen die met de auto komen gemiddeld meer uitgeven dan mensen op de fiets. 

B&W zijn echter van plan de stad juist voor fietsers toegankelijker te maken. Veel van de verdwijnende parkeerplaatsen lijken gebruikt te gaan worden als fietsparkeerplek. Steendam is hier niet blij mee, want de ondernemers willen geen ‘blik voor blik’. Daarnaast zegt hij dat Delft al een relatief hoog aantal mensen heeft dat met de fiets naar de stad komt.  

Omzet 
“Wij zijn niet tegen het autoluw maken van de binnenstad,” zegt Steendam, “maar er moet aan een aantal randvoorwaarden voldaan worden.” En dat gebeurt naar zijn inzien niet. Met het Ondernemersfonds doet hij verschillende voorstellen om te zorgen dat het wel kan. Zo noemt hij de mogelijkheid van een parkeerhub: “Maak nou naast een tramhalte een groot parkeerterrein waar mensen voordelig kunnen staan.” 

Want, zoals het nu staat, zegt Steendam: “De bezoeker gaat de binnenstad mijden.” De vertegenwoordiger van de Delftse ondernemers concludeert: “Dat gaat ten koste van omzet en met minder omzet zijn er minder bedrijven.”