Historisch Delfts parfummerk gaat naar wereldtentoonstelling in Osaka
Wibo Schepel, een nazaat van Agneta van Marken-Matthes, zegt dat een hoogtepunt uit het bestaan van parfummerk 'Maison Neuve' gevormd werd door de deelnames aan wereldtentoonstellingen. Des te trotser is hij wanneer hij op de radio bij Omroep Delft aankondigt dat 'Maison Neuve' op het Nederlandse paviljoen staat tijdens de komende wereldtentoonstelling in Osaka.
“De Gist en Spiritusfabriek produceerde gist om goed brood mee te bakken. Als restproduct kwam spiritus, ofwel alcohol, vrij. Daar drank van maken wilden de Van Markens niet, dus zochten ze iets anders om daarmee te doen. In hun achtertuin begonnen zij toen een parfumfabriek.” Zo verklaart Schepel het ontstaan van parfummerk Maison Neuve. Nadat het merk in 1873 werd opgericht, was het meermaals te zien op wereldtentoonstellingen. Echte Delfts Blauwe flesjes gingen volgens Schepel ‘in de slipstream van Calvé’ mee naar grote tentoonstellingen in Parijs en Sydney. Over deze laatste zegt Schepel: “Agneta kreeg hier een zilveren medaille en ze werd gehuldigd in de Eerste Kamer. En dat in een tijd waarin vrouwen officieel handelsonbekwaam waren.”
Delfts Blauwe flesjes
Waar Jacques van Marken officieel directeur was van het bedrijf, was het volgens Schepel zo dat iedereen wist dat Agneta ‘de kar trok’. Trots is Schepel dan ook om zich een nazaat van zijn betovergroottante Agneta te noemen. “Zelf had Agneta geen kinderen. Ze zorgde voor de buitenechtelijke kinderen van haar man. Maar ze beschouwde de kinderen van haar zus ook een beetje als van haarzelf. Mijn overgrootmoeder, die ook Agneta heette, was als eerste benoemd in haar testament.”
Na decennia bestaan te hebben verdween het parfummerk, maar niet voorgoed. Schepel vertelt: “Ik ontdekte deze geschiedenis in mijn studententijd.” Schepel heeft het parfummerk sindsdien nieuw leven ingeblazen. Samen met zijn vrouw, die in Frankrijk opgeleid is als parfumeur, heeft hij Maison Neuve doen herleven. De parfumflesjes die ooit in Sydney te zien waren, vormden volgens Schepel 75 jaar voor de Delfts Blauwe huisjes van KLM een visitekaartje voor Nederland. Nu werkt het Delftse parfummerk eraan om nieuwe versies van deze Delfts Blauwe flesjes tentoon te stellen in Osaka, Japan. Dat gaat april volgend jaar gebeuren.