Lege perrons en drukke wegen door spoorstaking: 'Oh man, ik moet naar Apeldoorn'
Op station Den Haag Centraal is het maandagochtend heel rustig door de spoorstaking. 'Vanmorgen stond er meer personeel van ons om te helpen dan dat er reizigers waren', zegt een woordvoerder van de NS. De treinen rijden tot 9.00 uur niet door een staking bij de verkeersleiding van ProRail, die een salarisverhoging eist. Ook op andere stations, zoals Leiden, Delft en Gouda, zijn de perrons leeg door de staking.
Rond 7.30 uur komt een man gehaast aanlopen op het rustige station. Hij doet zijn koptelefoon af wanneer hij zich realiseert dat hij voor niets is gekomen. Dan slaakt hij een kleine kreet: 'Oh man, ik moet naar Apeldoorn voor een werkafspraak.'
Hij doet zijn oortjes weer in, draait om en gaat terug naar huis om ander vervoer te regelen.
'Kids wegbrengen'
Een vader met vier kinderen strandt voor de dichte poortjes naar het perron, maar laat zich daardoor niet stoppen. 'Ik moet mijn kids wegbrengen', zegt hij, terwijl hij ze over de dichte poortjes heen tilt. Pas wanneer hij beseft dat er achter de dichte deurtjes geen treinen rijden, keert hij weer om.
Verder zijn het vooral Internationale reizigers die niet weten dat er maandagochtend gestaakt wordt op het spoor rond Den Haag en Rotterdam. En dat de uitval ook verderop en dus zelfs internationaal wordt gevoeld. Een vrouw die naar het Duitse Munster moet, laat het gelaten over haar heenkomen en besluit gewoon te wachten.
'Helemaal door de war'
De staking bij ProRail duurt tot 09:00 op maandagochtend,
maar de NS waarschuwt dat het daarna nog uren kan duren voordat de dienstregeling weer volgens planning zal verlopen. 'Die dienstregeling ligt natuurlijk helemaal door de war', verklaart woordvoerder Arno Leblanc.
maar de NS waarschuwt dat het daarna nog uren kan duren voordat de dienstregeling weer volgens planning zal verlopen. 'Die dienstregeling ligt natuurlijk helemaal door de war', verklaart woordvoerder Arno Leblanc.
'Hier in Den Haag Centraal staan alle treinen al klaar, omdat het een "kopstation" is', legt Leblanc uit. Dat betekent dat het station het start- en eindpunt van de treinen is.
Druk op de weg
Door de combinatie van de spoorstaking, de regen en enkele ongevallen verloopt de ochtendspits op de weg ook extra druk. Om 08.00 uur stond er volgens de ANWB 887 kilometer file. De files worden met name veroorzaakt door ongelukken en buien, zegt een woordvoerster van ANWB Verkeersinformatie.
Rond Den Haag en Rotterdam staan lange files. Zo heeft het verkeer op de A12 bij Zevenhuizen, richting Woerden, bijna een uur vertraging. Ook op de A4 bij Den Haag Zuid, richting Amsterdam duurt de reis een half uur langer. Verkeer op de N11, bij de aansluiting naar de A12, liep maandagochtend 45 minuten vertraging op.
Bron: Omroep West