Meer ruimte nodig voor OV-fietsen

Er moet meer ruimte gezocht worden om het succes van de ov-fiets te behouden. Dat zegt Jan Ploeger, gepensioneerd verkeerskundige. Hij promoveerde onlangs aan de TU met een proefschrift over de link tussen fietsen en het openbaar vervoer. Met presentatrice Ankie Smit sprak hij in een radioprogramma van Omroep Delft over de kern van zijn proefschrift en zijn plannen.

OV-fietsen bij Station Delft | Foto: Antoinet Bouman
Centraal in Ploegers proefschrift staat dat de fiets als vervoermiddel en de link met de trein uniek is in de wereld. “Verkeersmensen uit de hele wereld komen naar Nederland om dat te bekijken, hoe komt dat toch dat we in Nederland zijn blijven fietsen?” In het buitenland is met de opkomst van de auto het gebruik van de fiets sterk verminderd, in Nederland niet. 

 

Kenmerkend voor Nederland is volgens Jan Ploeger dat de gewone Nederlander de fiets niet heeft ingeruild voor de auto en dat fietsen heel normaal is gebleven: “Rutte ging ook op de fiets naar de koning”. 

 

Succes behouden 
Met name in Delft, zijn woonplaats, ervaart hij dat dat de planologische planning rond de link fiets en openbaar vervoer, heel soepel is: “Je rijdt met de fiets zo de fietsenstalling in onder het NS-station”. En je bent ook binnen 15 minuten zo de stad weer uit, ook naar locaties als Den Hoorn”. 
Het huren van een fiets bij een NS-station was vroeger een lastige kwestie, borg betalen en een huurcontract ondertekenen, nu een kwestie van pakweg in 3 minuten een ov-fiets pakken en wegrijden. Volgens Ploeger een ongekend succes, een fiets huren bij NS is een stuk goedkoper dan een eigen fiets meenemen in de trein. Dat Delft ervaart dat rond 10 uur in de ochtend de ov-fietsen allemaal verhuurd zijn, betekent dat er meer ruimte voor gezocht moet worden om het succes te blijven behouden. 

 

Nu Jan Ploeger zo in de publiciteit staat met zijn proefschrift, maakt hij daarvan graag gebruik om zijn visie op ketenmobiliteit neer te leggen bij de mensen en organisaties die hem momenteel uitnodigen. Hij hoop dat zijn visie neerdaalt in zijn eigen vakgebied. 
En de laatste tip van Jan Ploeger is: “Luister naar de gebruikers. Al in 1929 ging een meneer naar de NS met het idee om fietsenverhuur op stations mogelijk te maken“.