Mensen die Wmo-aanvraag doen komen op wachtlijst

Ter illustratie | Unsplash

De Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) moet ervoor zorgen dat mensen zo lang mogelijk thuis kunnen blijven wonen. Gemeenten worden door deze wet verantwoordelijk gesteld om de hulp te bieden die nodig is om dit te doen. De uitvoering van deze wet loopt in Delft tegen een probleem aan: ‘er is een wachtlijst ontstaan’. 

‘De gemeente Delft heeft de toegang tot de Wmo georganiseerd bij Delft Support. Zij hebben helaas te maken met meer meldingen voor Wmo-voorzieningen dan zij kunnen verwerken’. Dit staat in een informatiebrief van de gemeente. Deze brief is een reflectie op een aantal aanbevelingen die De Nationale Ombudsman een aantal maanden geleden deed. Eén van deze aanbevelingen luidde: ‘Laat de burger niet wachten, houd je aan de termijnen van de Wmo en vraag niet telkens hetzelfde als iemand al een Wmo-voorziening ontvangt’. Volgens deze raadsinformatiebrief lukt het nog niet aan dit verzoek te voldoen: ‘Hierdoor is een wachtlijst ontstaan’.

400 aanvragen
Tot en met augustus kreeg Delft Support 2360 hulpvragen. 400 hiervan waren in september nog onbeantwoord. De woordvoering van de gemeente laat weten dat er in urgente situaties sneller wordt gehandeld, maar deze cijfers laten zien dat veel mensen moeten wachten op ondersteuning. 

‘Er is in de afgelopen maanden een afname gezien van het aantal wachtenden. Bij een gelijk aantal meldingen zal het aantal wachtenden verder afnemen', zegt de gemeente in een reactie op vragen van Omroep Delft. Tenzij er een nieuwe piek in het aantal aanvragen komt, denkt de gemeente dus dat er minder mensen terecht komen op een wachtlijst. 

Personeelstekort
‘Deze wachtlijst is ontstaan door een sterke stijging van het aantal meldingen voor Wmo-voorzieningen in combinatie met personele wisselingen en krapte op de arbeidsmarkt’, vertelt de gemeente. ‘Een aantal ervaren medewerkers heeft afscheid genomen van Delft Support. Hiervoor zijn nieuwe medewerkers aangetrokken. Deze moeten echter eerst ingewerkt worden’. 

Naast het feit dat er te weinig ervaren personeel is, geeft de gemeente aan dat ‘de complexiteit van de casuïstiek is toegenomen’. Dit wil zeggen dat individuele aanvragen vaak moeilijker af te handelen zijn en daardoor meer tijd kosten dan voorheen. 


Lees hier meer over de aanbevelingen van De Nationale Onbudsman en de reflectie van de gemeente.