Museum Prinsenhof Delft ontvangt bijzondere schenking

Museum Prinsenhof Delft heeft een bijzondere schenking ontvangen van de onlangs op 90-jarige leeftijd overleden Amsterdamse kunstenaar Corrie de Boer. Het gaat om een reliëf van de wereldberoemde kunstenaar Jan Schoonhoven getiteld 64 rectangles (1965). De Delftse meester maakte dit werk in opdracht van Corrie de Boer en haar toenmalige echtgenoot. Het werk keert na ruim vijfenvijftig jaar terug naar Delft. 64 rectangles is een belangrijke en buitengewone toevoeging aan de museumcollectie en is vanaf 6 juli te zien in de tentoonstelling Lothar Wolleh ziet Jan Schoonhoven. Meesters in ritme en licht in Museum Prinsenhof Delft.

“We zijn Corrie de Boer en haar dochters zeer erkentelijk voor deze unieke schenking! Het geeft de mogelijkheid om het verhaal van de 20ste-eeuwse Delftse kunstenaars completer te presenteren en de Nul-groep een duidelijkere plek te geven in het vernieuwde museum. Daarnaast ben ik Corrie de Boer zeer dankbaar voor de mooie verhalen uit de jaren zestig die ze met mij deelde”, aldus anelle Moerman, Directeur Museum Prinsenhof Delft.

Unieke schenking versterkt Nul-groep collectie

Corrie de Boer was ervan overtuigd dat 64 rectangles vanuit Amsterdam terug moest keren naar Delft. In samenspraak met haar twee dochters besloot ze het werk te schenken aan Museum Prinsenhof Delft. Het reliëf is een verrijking van de collectie van het museum, waarin een werk van Schoonhoven uit de Nederlandse Nulgroep (1960-1965) periode nog ontbrak. Met deze schenking kunnen liefhebbers, kenners en iedereen die nieuwsgierig is naar Schoonhoven het relatief onbekende werk dagelijks bewonderen.

Meer ruimte voor Nul-groep

Na de verbouwing en vernieuwing van het museum in 2025-2026 komt er meer ruimte voor de presentatie van de kunstenaars in en rond de Nul-groep. Daarbinnen zal dit werk van Schoonhoven één van de hoogtepunten zijn. Ook de eerder aangekochte ‘witjes’ van De Boer, no. 16 en no. 20 uit de witjes serie b passen hier goed in. De werken ademen Nul kunst door het ritme, de herhaling en het spel van schaduw en licht.

64 rectangles

Het reliëf 64 rectangles is om meerdere redenen een uniek werk van Schoonhoven. Hij maakte het werk in opdracht van De Boer en haar toenmalige echtgenoot voor boven de schouw in de woonkamer van hun huis in Amsterdam, iets wat hij zelden deed. Het relatief grote formaat is uitzonderlijk voor werk uit deze vroege periode. Daarnaast maakte Schoonhoven in die tijd zijn reliëfs nog geheel zelf. Later, toen de vraag naar zijn werk toenam, maakte hij gebruik van assistenten. 64 rectangles is, met z’n 8 x 8 vakken, te beschouwen als een zuiver Nul-groep reliëf: eenvoudige, repeterende vormen, en een nadruk op de werking van licht en schaduw.