Omwonenden niet genoeg betrokken bij aanleg snelfietspaden

Het plan om snelfietspaden aan te leggen in de regio rondom Rotterdam en Den Haag loopt tegen problemen aan. Een voorbeeld hiervan is de route tussen Delft en Rotterdam-Alexander. Kosten lopen uit de klauwen en gemeenteraadsleden klagen over gebrekkige informatievoorziening. Uit onderzoek in opdracht van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) blijkt nu ook dat er verschillende ‘verbeterpunten’ zijn.

“Als het gaat om het betrekken van bewoners en de omgeving lijkt nog winst mogelijk”, zo schrijven onderzoekers van de Kwink Groep, die namens de MRDH onderzoek deden naar het proces rondom de aanleg van de ‘metropolitane fietsroutes’. Niet alleen bewoners, maar ook andere belanghebbers en bestuurders, zoals de gemeenten zelf, moeten volgens de onderzoekers beter betrokken worden. Woensdag 10 januari vergadert de Bestuurscommissie Vervoersautoriteit van de MRDH over de resultaten van dit onderzoek.

Bewoners
De Kwink Groep zegt dat er beter nagedacht moet worden over hoe ervoor gezorgd kan worden “dat de burger goed betrokken wordt”. Deze aanbeveling hoeft geen verrassing te zijn. In november vorig jaar schreef een bewoner naar de gemeenteraad van Pijnacker-Nootdorp: “Ik maak u er op attent dat wij als directe omwonende geen bericht hebben ontvangen van de gemeente om op dit plan inspraak te doen.”

Het feit dat bewoners slecht geïnformeerd worden vloeit voort uit een onduidelijke taakverdeling. De onderzoekers van Kwink schrijven: “Enerzijds wordt benadrukt dat burgerparticipatie primair een verantwoordelijkheid is van de gemeenten. Anderzijds zien gemeenten graag dat de MRDH hierin een coördinerende en aanjagende rol speelt.”

Rolverdeling
Dat de onderzoekers van Kwink conclusies trekken als “De rolverdeling tussen gemeenten en MRDH in de verschillende projectfasen is op papier helder, maar in de praktijk lopen de verwachtingen en behoeften uiteen” komt dus ook niet uit de lucht vallen. Wat de bevoegdheden zijn van gemeenteraden, colleges en de MRDH is nu dus een grijs gebied. Dit leidt niet alleen tot slechte communicatie naar bewoners, ook gemeenteraadsleden lijden onder onduidelijkheid.

“De keuze voor een fietsecoduct over de A13 leidt tot kosten voor Delft. De gemeenteraad, die budgetrecht heeft, is tot nu toe slechts ter info geïnformeerd. Dit in tegenstelling tot de gemeenteraad van Pijnacker-Nootdorp, die over de financiële bijdrage mag besluiten.” Zo schreef Delfts gemeenteraadslid Gerrit Jan Valk eerder naar het college van burgemeester en wethouders. Hij wilde toen weten hoe het kan dat zijn collega’s in Pijnacker-Nootdorp wel meebeslissen, terwijl de Delftse raad maar met mate geïnformeerd werd.