Ondernemers vrezen gevolgen nul-emissiezone
Vervuilende dieselbusjes van ondernemers zijn niet meer welkom in de binnenstad. Ondernemers krijgen nu nog een waarschuwing en geen boete. Er zijn daarentegen zorgen over de toekomst. Verslaggever Jacco Naaktgeboren sprak met marktkooplui en de eigenaar van een tabakspeciaalzaak: “Het houdt voor mij misschien op hier.”
In 2020 werd op landelijk niveau een klimaatakkoord gesloten. Aan de hand daarvan begonnen verschillende gemeenten te werken aan emissievrije zones. Per 1 januari 2025 is de nul-emissiezone in Delft een feit.
Voorbereiding
De jaren in aanloop naar de invoering van de zone waren voor veel ondernemers een tijd van voorbereiding. Verschillende ondernemers hebben elektrische voertuigen gekocht en zich op andere manieren voorbereid.
Toen er sprake van was dat de Tweede Kamer een stokje voor de nul-emissiezones wilde steken, liet ondernemersbond VNO-NCW West weten: “Het uitstel komt extra hard aan bij die ondernemers die al wel stappen hebben gezet richting uitstootvrije logistiek, maar uiteraard ook bij ondernemers die hopen op schonere lucht in de binnensteden en daarmee een aantrekkelijker vestigingsklimaat in hun stad. Voor ondernemers die meer tijd nodig hebben, zijn er al uitzonderingsregelingen en ontheffingen.”
Stress
Echter zijn er ook ondernemers die fel tegen zijn op de nul-emissiezone. Een marktkoopman zegt tegen Omroep Delft: “Ik rij 500 meter de stad in en daar moet ik een nieuwe bus voor halen…”
Daarnaast laat een ondernemer weten: “Buiten de financiële zorgen (aanschaf nieuwe bus/vrachtwagen), krijg je natuurlijk stress vanwege het feit dat je toekomst onzeker wordt. De ene gemeente wel en de andere niet, je moet keuzes maken.”