Parfum als extra smaaksensatie? Studenten van de hogeschool beginnen food startups
Een eigen bedrijf beginnen klinkt lastig maar de studenten van Hogeschool Inholland van de opleiding Food Commerce and Technology hebben hun kans gegrepen. Tijdens de minor Challenge Ondernemen gaan zij aan de slag met het opzetten van een eigen startup waarmee de studenten producten op de markt brengen.
Zo willen studenten met ‘Tummy Foods’ de markt veroveren en glutenvrije poffertjes op de markt brengen. Anouk Brantjes student van de hogeschool kwam op het idee tijdens haar oppasbaantje. Er waren geen lekkere alternatieven voor haar oppaskindje met glutenallergie. “Er zijn op dit moment nog niet heel veel mogelijkheden voor kinderen met een glutenallergie. Wanneer die kinderen een leuke activiteit hebben overdag (kinderfeestje of een dagje pretpark) is er voor hen vaak geen mogelijkheid voor een lekkere lunch. Dan kom je al gauw uit op die ‘droge boterham’’, zegt Brantjes.
Maar er is meer. Zo hebben studenten van ‘Food Parfume’ het doel om drie verschillende smaken op de markt te brengen die over eten gesprayd kunnen worden. Stefan Hentzen: “Met een geur kan de smaak nog intenser worden. Hierdoor had ik het idee om een parfum te ontwikkelen waarmee je die extra smaakdimensie kan creëren.” De studenten creëren het parfum met behulp van een destillaat, vergelijkbaar met gin, jenever of whiskey.
Een banaantje met je te schillen
Overrijpe bananen en bananenschillen? Daar weten studenten van de ‘Company Banana Peely Bread’ wel raad mee. Zij halen de overrijpe bananen op bij winkels en verwerken dit in een bananenbroodbeslag. “Toen we van start gingen, wilden we heel graag een product op de markt brengen dat bijdraagt aan een duurzamere wereld. Na onderzoek te hebben gedaan naar reststromen van groente en fruit, zagen we kansen in het gebruiken van schillen van bananen’’, zegt student Sacha Kuipers. Op het moment is ‘Company Banana Peely Bread’ klaar met de productontwikkelingsfase.
Alcoholische dranken worden vaak niet duurzaam geproduceerd omdat de productie en de grondstoffen veel water nodig hebben. De groep studenten van ‘Peel Liqueur’ bedachten een hiervoor een product: Narancello. “Wij wilden graag een product ontwikkelen dat aansluit op het groeiende probleem met reststromen. De sinaasappelschillen die wij gebruiken, worden normaliter weggegooid’’ aldus Marsha Moest. Er komen langzaamaan steeds meer duurzame likeuren op de markt. Zo zegt Demy Huijsman: “Wij destilleren namelijk niet en produceren daarom op een hele traditionele manier. En we gebruiken minder water dan dat er normaal wordt gebruikt.” De groep is op dit moment druk bezig om de financiering rond te krijgen en aandeelhouders voor zich te winnen.
Op 19 januari zal het FICA Winter Event plaatsvinden. Dit zou in eerste instantie fysiek plaatsvinden in Amsterdam, maar door alle maatregelen gaat dit niet meer door. Wel krijgen de studenten tijdens een online event de kans om de producten te presenteren