Plannen autoluwe binnenstad aangepast: ‘geluisterd naar bewoners’

Na veel kritiek heeft het college van B&W besloten de plannen voor de autoluwe binnenstad aan te passen. Niet het hele zuidwestelijke deel van de binnenstad wordt in één klap autoluw. In plaats daarvan zal dit in twee fases gebeuren. Wethouder Frank van Vliet licht deze keuze toe op de radio bij Omroep Delft: “We bouwen rust in en nemen de tijd om te kijken hoe het uitpakt.”

Ter illustratie
“Als het over de auto gaat, dan houdt het mensen bezig”, constateert wethouder Van Vliet. De storm aan reacties op de plannen om een groter deel van de binnenstad ontoegankelijk te maken voor de vierbander bewijst dat deze stelling op waarheid berust. Eén belangrijke klacht was dat er angst was dat er in de parkeergarages rond de binnenstad niet genoeg ruimte zou zijn voor de auto’s die uit de binnenstad verbannen worden. De reactie van het college was voorheen dat uit tellingen bleek dat er in die garages voldoende ruimte zou zijn. Wethouder Van Vliet houdt hieraan vast, maar zegt: “We bouwen een buffer in door in fases te werken. Een deel van de parkeerplekken blijft de komende twee jaar nog.” 

 

Aangenaam 
“We hebben een knip gemaakt bij de Breestraat. Het gebied tussen de Peperstraat en de Breestraat wordt nu autoluw. Ten zuiden van de Breestraat, dus zeg de Lange Geer, het Achterom, een stukje Oude Delft, dat doen we de eerste twee jaar nog niet.” Zo beschrijft Van Vliet de fases. Op de plekken die al wel autoluw worden wil Van Vliet direct aan de slag met veranderingen in het straatbeeld: “Er komt ruimte voor vergroening, om de fiets neer te zetten en hier en daar voor een bankje.” 

 

Wethouder Van Vliet leeft niet in de illusie dat iedereen met deze aanpassing direct tevreden is. Hij verwacht echter wel dat de klachten na verloop van tijd zullen verdwijnen. “Vooraf waren er grote zorgen, maar nu wil niemand terug”, zo reflecteert hij op het proces rond het deel van de binnenstad dat eerder al autoluw werd.  

 

Hele binnenstad 
Vanaf het voorjaar van 2025 gaat de eerste fase in werking, volgens Van Vliet. Na twee jaar wordt er vervolgens geëvalueerd: zijn er daadwerkelijk genoeg parkeerplaatsen in de garages? Is de afstand tussen parkeerplek en huis ook acceptabel voor mensen die slecht ter been zijn? 

 

Na die evaluatie gaat de gemeente naar verwachting verder met het autoluw maken van de binnenstad. Van Vliet geeft een doorkijk naar de toekomst: “Uiteindelijk zal heel de binnenstad autoluw worden.” Belangrijk hierbij is dat er wel extra parkeerruimte buiten de binnenstad bijkomt: “De garages die er nu staan zijn daarvoor niet voldoende.”