Politie Delft kondigt extra snelheidscontroles aan

De politie van Delft heeft op Facebook aangekondigd dat er de komende tijd extra snelheidscontroles zullen plaatsvinden in de stad. Dit besluit komt voort uit een groeiende bezorgdheid over de verkeersveiligheid in Delft, waarbij snelheidsovertredingen één van de grootste risico’s vormen.

Belangrijke oorzaak verkeersongelukken

Volgens de politie is te hard rijden een van de belangrijkste oorzaken van verkeersongelukken. Het leidt bovendien vaak tot ernstige ongevallen. Daarom roept de politie alle weggebruikers op om zich strikt aan de snelheidslimieten te houden. "Houd je aan de snelheidslimieten, wees verantwoordelijk en help mee om onze wegen veiliger te maken," luidt de oproep van de politie. "Laten we samen zorgen voor een veilige en respectvolle verkeersomgeving."

Streng optreden tegen snelheidsovertreders

De politie laat weten dat zij streng zullen optreden tegen snelheidsovertreders. Dit betekent dat automobilisten die te hard rijden, een grote kans lopen om een bekeuring te ontvangen. De politie maakt hierbij gebruik van verschillende methoden om snelheidsovertredingen vast te stellen.

Radarcontroles

Radarcontrole is de meest bekende snelheidscontrole. Hierbij wordt een radar gebruikt om te meten of passerende voertuigen harder rijden dan de toegestane snelheid. Als dit het geval is, maakt een gekoppelde camera automatisch een foto van het kenteken, waarna de eigenaar van het voertuig een boete thuisgestuurd krijgt. Het is verboden om in Nederland radarverklikkers te gebruiken om deze controles te omzeilen.

Lasergun

De lasergun is een nauwkeurig apparaat dat de snelheid van een voertuig meet met de snelheid van het licht. Tot op drie cijfers achter de komma nauwkeurig. Omdat een lasergun geen informatie opslaat, wordt de bestuurder direct aan de kant gezet als hij of zij te hard rijdt.

Surveillance

Surveillerende politieagenten die achtereen auto rijden die te snel gaat, kunnen ook zonder speciale apparatuur overgaan tot een staandehouding. . Hierbij wordt de snelheid van het politievoertuig zelf gebruikt om de overtreding vast te stellen.

Correctie bij snelheidsmetingen

Bij elke snelheidscontrole wordt een meetcorrectie toegepast om rekening te houden met mogelijke meetfouten. Dit betekent dat er altijd een kleine marge wordt afgetrokken van de gemeten snelheid:
- Voor snelheden tot 100 km/u wordt er 3 km/u afgetrokken.
- Voor snelheden boven de 100 km/u wordt 3% van de gemeten snelheid afgetrokken.
Deze correctie zorgt ervoor dat bestuurders niet onterecht worden beboet voor minimale overtredingen. Alleen wanneer de gecorrigeerde snelheid boven de limiet ligt, volgt er een boete. Dit systeem is ontworpen om ervoor te zorgen dat alleen daadwerkelijke snelheidsovertreders worden aangepakt.

De meeste flitspaalboetes van Nederland komen van de flitspaal op de Prinses Beatrixlaan in Delft. Dat blijkt uit cijfers van het ministerie van Justitie en Veiligheid. Foto: Frans van Rijnswou