Ronald Snijders: Een Delftse jazzlegende van internationale allure

De Mercury Prize, een prestigieuze Britse muziekprijs, wordt jaarlijks uitgereikt aan het beste album van het jaar van een Britse of Ierse artiest. Dit jaar ging de eer naar Ezra Collective, een Londense jazzband die bekend staat om hun innovatieve mix van jazz, afrobeat, hiphop, reggae en soul. Ter gelegenheid van hun overwinning stelde de band voor Shortlist.com een lijst samen van de vijf beste jazzalbums wereldwijd. Verrassend genoeg stond op deze shortlist het album A Safe Return (1980) van de Delftse jazzmuzikant Ronald Snijders, te midden van jazziconen zoals Miles Davis, Art Blakey en Clifford Brown.
Ronald Snijders met 'A Sage Return' en 'Penta' - Foto: Antoinet Bouman

Een verrassende erkenning
In een gesprek met hem in het programma Delft Centraal reageert Ronald Snijders enthousiast op het nieuws. "Het is een ongelofelijke erkenning," vertelt hij. “Dit voelt als het winnen van de hoofdprijs in een loterij. Dat een Londense band mijn muziek kiest uit duizenden jazzalbums is bijna niet te bevatten.” Snijders benadrukt de betekenis van de keuze van Ezra Collective, die een breed scala aan jazztradities hebben verkend in hun muziek.“

Wat ik zo bijzonder vind, is dat zij niet alleen naar Amerikaanse jazz hebben gekeken, maar ook naar Braziliaanse en Zuid-Afrikaanse invloeden. Het feit dat ze een album van mij uit 1980 kiezen, laat zien hoe divers en tijdloos jazz kan zijn.”

Het geheim achter A Safe Return
Snijders’ album A Safe Return werd in een analoog tijdperk met minimale middelen opgenomen. “Alle instrumenten heb ik zelf ingespeeld, track voor track, en alles is opgenomen op band,” legt hij uit. “Het ging niet alleen om het stapelen van tracks, maar om de interactie tussen de instrumenten. Muziek moet een sfeer creëren en dat bereik je door de tracks elkaar te laten beïnvloeden.”Die unieke aanpak trok de aandacht van critici en artiesten wereldwijd. Het album kreeg lovende recensies in het gerenommeerde jazzblad Jazzforum en inspireerde latere artiesten zoals de Franse fluitiste Ludivine Issambourg, die een van de nummers coverde. Ook Engelse bands hebben delen van het album bewerkt en geïntegreerd in hun werk.

Snijders beschouwt het album als een belangrijke mijlpaal in zijn carrière. “A Safe Return heeft mij in 1983 zelfs geïnspireerd tot het maken van mijn album Quarts,” vertelt hij. “Het blijft een plaat waar mensen op terugkomen.”

Internationaal succes
Snijders’ creatieve energie is onvermoeibaar.” Vorig jaar kwam mijn album Penta uit, met topmusici uit de Europese muziek scene, zoals saxofonist Efrain Trujillo en de voor mij beste drummer van Nederland Yoran Vroom”, zegt Snijders. Het album is in Engeland uitgebracht en krijgt veelbelovende reacties “Het nummer "Maseko is al opgenomen in de playlist van BBC 6 Music” vertelt Snijders.“

Ik doe mijn eigen management, vaak met beperkte middelen,” legt Snijders uit. “Misschien had ik ooit in Londen, Parijs of New York moeten wonen, maar ik voel me thuis in Delft. Toch opent de aandacht vanuit Engeland nu onverwachte deuren.”

Levenslange toewijding aan muziek
Op 73-jarige leeftijd blijft Snijders een van de meest innovatieve en invloedrijke figuren in de Nederlandse jazzscene. In 2021 werd zijn werk bekroond met de prestigieuze Boy Edgar Prijs, de hoogste Nederlandse onderscheiding in de jazz. Zijn internationale erkenning is een bevestiging van zijn unieke stijl en visie.“

Het is mij ooit voorspeld, begin jaren ’80 in New York,” zegt hij met een glimlach. “Ze zeiden dat ik later in mijn leven bekend zou worden. En nu, met A Safe Return en Penta, lijkt alles samen te komen.”

Met meer dan 60 albums op zijn naam en een onstuitbare stroom nieuwe composities, blijft Ronald Snijders een unieke stem in de jazzwereld. “Ik componeerde gisteravond nog een nieuw nummer,” zegt hij. “Er komt voorlopig geen eind aan. Muziek maken is wat ik het liefste doe.”