Schieweg op lange termijn dicht voor auto’s, wordt groenstrook

Het Zuideinde en de Schieweg worden op de lange termijn afgesloten voor autoverkeer, op het gedeelte tussen de Kruithuisweg en de fietsbrug naar de Porceleyne Fles. Daar komt uiteindelijk – al zal dat nog jaren duren – een groenstrook met fiets- en wandelpad voor in de plaats, het ‘Schiepark’ genoemd.

Geplande nieuwbouw Kabelfabriek terrein. Links de Kruithuisweg, verder het Schiepark langs het water, de Gelatinebrug (rood). Rechts boven wijk Nieuwe Haven (wit), met ook clubhuis Laga | Foto: Henk de Kat
Dit blijkt uit een maquette voor de nieuwe werk-woonwijk die de gemeente wil laten bouwen op het voormalige terrein van de Kabelfabriek. Daar moeten zo’n 3.200 woningen verrijzen. Joost Snepvangers, programmadirecteur voor alle grootschalige bouwplannen langs dit gedeelte van de Schie richting Rotterdam, bevestigt tegenover Omroep Delft het voornemen tot aanleg van zo’n groenstrook langs het water. 

 

Schiepark 
“Maar in eerste instantie gaat het om aanleg van een déél van dat Schiepark. En dat is langs die toekomstige nieuwe wijk op het terrein van de oude Kabelfabriek, waar nu nog al die loodsen staan. Het verder doortrekken van deze groenzone, vanaf die straks nieuwe wijk richting stadscentrum, komt pas vele, vele jaren later aan de orde”, zegt hij, ter geruststelling van onder meer winkelcentra Leeuwenstein, Gamma, Praxis en bedrijven met vrachtverkeer zoals Zwatra en Prysmian Cables.  

 

Het idee is dat dit tweede gedeelte van de Schieweg dus nog voor lange tijd open blijft voor auto’s en vrachtverkeer. “Maar de aanleg van het deel van het Schiepark langs de nieuwe werk-woonwijk moet er al wel komen, als die wijk in 2030 klaar is”, aldus Snepvangers. “Die groenstrook langs het water is dan belangrijk voor de duizenden mensen die daar zullen gaan wonen.” 
 
Op de lange termijn moet ook dit deel van de Schieweg een groenstrook worden | Foto: Henk de Kat
Omleiding 
Tegen die tijd, dus als dat eerste Schiepark wordt gerealiseerd, komt er voor het huidige vracht- en autoverkeer een omleiding aan de ‘achterkant’ van de geplande nieuwe wijk. Die omleiding loopt ter hoogte van de wijk dan langs het tracé van de spoortunnel, van en naar de Kruithuisweg. 

 

Het is ook de bedoeling dat nabij de nieuwe wijk ook de Gelatinebrug wordt gebouwd. “Dat wordt alleen een fiets- en voetgangersbrug”, verzekert de programmadirecteur, gelet op de politieke discussie die daarover nog wordt gevoerd. “Er mogen geen auto’s over, alleen voertuigen voor onderhoud en calamiteiten.” 

 

Gelatinebrug 
De Gelatinebrug is bedoeld voor fietsers die vanaf de twee Delftse treinstations of vanuit Voorhof én straks ook de nieuwe Kabelfabriek werk-woonwijk richting de TU Campus willen, en omgekeerd. De fietsbrug is aan de Rotterdamseweg gepland langs de stadskant van Lijm & Cultuur.  

 

De maquette is vanmiddag (zaterdag 22 juni) tijdens een ‘open dag’ te zien aan de Schieweg 13.