Studenten TU Delft ontwerpen boot die vaart op waterstof

Het TU Delft Solar Boat Team heeft afgelopen jaren innovatieve successen gehad met haar boten op zonne-energie. Dit jaar gaan ze nog een stap verder, namelijk een boot die vaart op waterstof.

De ‘Hydro Motion’ zoals de nieuwe boot van het TU Delft Solar Boat Team zal heten, is de volgende stap van de TU Delft in een groene maritieme industrie. Daarnaast schrijft het TU-team op de website dat ze met de waterstofboot overschakelen van: ‘’Het opwekken van energie met zonnepanelen naar het opslaan van energie op een groene manier.’’

Met het project zullen de studenten volgend jaar in juli meedoen aan een zeer uitdagende wedstrijd, de Solar & Energy Boat Challenge, die in Monaco gehouden zal worden. Het design van de boot wordt voorlopig nog achter slot en grendel gehouden, begin volgend jaar online bekend gemaakt in een designpresentatie.

Waterstof boot

Eenentwintig ambitieuze TU-studenten werken samen om de winst in Monaco binnen te slepen. ‘’Met deze waterstofboot gaan we meedoen aan de open sea class van de wereldkampioenen komende zomer in Monaco. Hier kunnen we laten zien wat er echt mogelijk is met een kleine hoeveelheid groene energie,’’ aldus de TU Delft studenten op de website.

Het is niet de eerste keer dat het zogeheten DreamTeam waarvan het TU Solar Team onderdeel is, een zeer innovatief vaartuig ontwikkeld. De afgelopen jaren bouwden studenten vaarvoertuigen op zonne-energie waarmee over het water gevaren en gevlogen kon worden. Dit project is nog ambitieuzer want de boot vaart niet op zonne-energie maar op waterstof.

Een boot op zonne-energie van het TU Delft Solar Boat Team
Fotograaf: TU Delft Solar Boat Team

De boot heeft een brandstofcel die waterstof kan omzetten naar elektriciteit en bijna geen broeikassen produceert, maar puur water uitstoot. De studenten kunnen dan ook niet wachten tot ze in Monaco mogen racen tegen de andere boten die ook op groene energie varen.

Ambitieus

Er zijn veel voordelen aan waterstof verbonden, zo heeft het een hoge energiedichtheid, wat betekent dat er veel energie in zit en maar een klein beetje waterstof, zo schrijft Nederland Maritiem Land. Maar voor de gehele verduurzaming van het land zal waterstof waarschijnlijk niet voldoen. Voor waterstof is namelijk ook een hele hoop elektriciteit nodig, om precies een kwart van de elektriciteit die nu naar huishoudens gaat, zo schrijft de NOS.

Maar dat maakt het project van het TU Delft Solar Boat Team niet minder ambitieus of innovatief en de studenten staan dan ook te popelen voor de race in Monaco. Daarnaast hopen de studenten wel een verandering teweeg te brengen in de maritieme industrie: ‘’Samen kunnen we de nodige stappen zetten naar een duurzame scheepvaart,’’ aldus het TU Delft Solar Boat Team op de website.

Bekijk hieronder een video van een eerdere boot op zonne-energie van het TU Delft Solar Boat Team: