Toerisme in Delft staat er na moeilijke jaren een stuk beter voor

De toeristische sector in Delft draait na de zware corona-jaren weer op volle toeren. “Mede door de campagne Ontdek Het Delft van Vermeer (februari t/m mei) en nieuwe stadsbrede samenwerkingen zoals de Delftse Festivalzomer (juni t/m september) en Delft Verlicht (december) was 2023 een goed jaar, waarin Delft meer bezoekers ontving die gemiddeld langer verbleven en meer uitgaven.” Dat deelt Delft Marketing directeur Michiel van der Schaaf in een antwoord op vragen van Omroep Delft.
Terrassen in Delft | Foto: Fred Leeflang

Er is niet alleen goed nieuws. Van der Schaaf zegt dat de toerisme-industrie zeker ook problemen heeft: “De sector kreeg afgelopen tijd ook te maken met fors stijgende kosten (loonkosten, energie, inflatie), een steeds meer verkrappende arbeidsmarkt en consumentenbestedingen die onder druk staan. Hierdoor verkrappen de marges.” Ook werden bedrijven in de gastvrijheidssector in het bijzonder geraakt door de coronamaatregelen, omdat deze bedrijven lange periodes hun deuren moesten sluiten. Van der Schaaf: "Reserves (ook van gezonde bedrijven) zijn uitgeput.” De directeur van Delft Marketing verwacht daarom dat het nog jaren zal duren voordat deze reserves hersteld zijn. Tot die tijd zijn de bedrijven nog kwetsbaar. 

Groei 
Toch is er ook gepaste trots op de toeristische sector in Delft. Hierbij is het ook mooi om de vergelijking met andere steden te maken. Van der Schaaf somt op: “Delft staat in de top 10 als bestemming voor buitenlandse verblijfsbezoekers; de bestedingen in Delft zijn procentueel harder gestegen dan gemiddeld in andere steden, onder meer omdat mensen vaker terug komen; het aantal hotelovernachtingen is gestegen (en is nu ongeveer tweemaal zo groot als in een vergelijkbare stad als Leiden); Delft scoort in de top 10 als het gaat om internationale kenniscongressen beter dan veel grotere steden als Eindhoven en Groningen.” 

Volgens Van der schaaf melden de grote publiekstrekkers, denk bijvoorbeeld aan het Prinsenhof, goede bezoekerscijfers. Ook zijn er veel hotelovernachtingen. In 2023 waren er 422.041 en dat zijn er 15% meer dan het jaar daarvoor. Ook de werkgelegenheid in de sector komt daardoor weer op niveau. In 2022 waren er 3090 banen, wat bijna op het niveau van 2019 (laatste jaar voor corona, aantal was in dat jaar 3250) zit, nadat dit getal was gezakt tot 2890 in 2021.