TU Delft en Industrie tekenen nieuwe onderzoeksovereenkomst voor duurzamere luchtvaart
Collins Aerospace, Pratt & Whitney en de TU Delft hebben een belangrijke stap gezet richting een duurzamere luchtvaart door een nieuwe samenwerkingsovereenkomst te tekenen. Deze 'Master Research Agreement' (MRA) opent de deur voor vijf jaar intensieve samenwerking op het gebied van duurzame technologieën. Onderzoekers en studenten van de TU Delft gaan aan de slag met innovatieve projecten die bijdragen aan een groenere toekomst voor de luchtvaartindustrie.
Dit houdt de samenwerking in
De overeenkomst maakt het mogelijk dat onderzoekers en studenten van de TU Delft samen met ingenieurs van Collins Aerospace en Pratt & Whitney werken aan verschillende onderzoeksprojecten. Deze projecten richten zich op uiteenlopende onderwerpen die de luchtvaart duurzamer kunnen maken, zoals geavanceerde materialen, waterstofaandrijving en nieuwe productiemethoden.
Een van de eerste projecten in deze samenwerking is het ontwikkelen van een snel en intelligent inspectiesysteem. Dit systeem moet ervoor zorgen dat de productieprocessen van lichtgewicht en recyclebare vliegtuigmaterialen efficiënter worden. Daarnaast wordt er gewerkt aan nieuwe configuraties voor vliegtuigmotoren die thermische energie kunnen terugwinnen. Dit zou leiden tot minder brandstofverbruik en een lagere uitstoot van CO2, wat cruciaal is voor een schonere luchtvaart.
Verduurzamen steeds belangrijker
De luchtvaartindustrie staat onder grote druk om te verduurzamen, vooral nu de klimaatcrisis steeds urgenter wordt. Vliegtuigen dragen in belangrijke mate bij aan de wereldwijde CO2-uitstoot, en het verminderen daarvan is een grote uitdaging. Samenwerkingen zoals die tussen Collins Aerospace, Pratt & Whitney en de TU Delft zijn essentieel om nieuwe technologieën te ontwikkelen die de luchtvaart schoner en efficiënter maken.
Volgens Michael Winter, Chief Science Officer bij het Amerikaanse conglomeraat RTX waar deze bedrijven deel van uit maken, is de samenwerking met de TU Delft hun eerste overeenkomst van dit type met een Europese universiteit. "Samenwerking tussen ingenieurs van RTX en universiteiten speelt een grote rol in het ontwikkelen van nieuwe technologieën en het ondersteunen van de volgende generatie talenten die onze industrie vooruit zullen helpen," aldus Winter. Hij benadrukt dat de focus ligt op het ontwikkelen van technologieën die bijdragen aan een duurzamere luchtvaart, wat cruciaal is voor de toekomst van de industrie.
Meer dan alleen onderzoek
Deze nieuwe overeenkomst bouwt voort op een bestaande samenwerking tussen Collins, Pratt & Whitney en de TU Delft. Naast onderzoeksprojecten werken de bedrijven ook samen via Europese programma’s zoals Clean Aviation, een initiatief gericht op het ontwikkelen van technologieën voor klimaatneutrale luchtvaart. Zo werken Collins en de TU Delft samen aan het COCOLIH2T-project, dat zich richt op de opslag van vloeibare waterstof in commerciële vliegtuigen. Waterstof wordt gezien als een veelbelovende brandstof voor duurzame luchtvaart, omdat het bij verbranding geen CO2 uitstoot.
Toekomstperspectief
Volgens Henri Werij, decaan van de faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek aan de TU Delft, is de samenwerking een belangrijke stap richting een klimaatneutrale luchtvaart in 2050. Hij benadrukt dat samenwerking met toonaangevende bedrijven zoals Collins Aerospace en Pratt & Whitney cruciaal is om de benodigde technologische doorbraken te realiseren. "Deze overeenkomst stelt ons in staat om intensiever samen te werken en sneller vooruitgang te boeken," aldus Werij.
Dit houdt de samenwerking in
De overeenkomst maakt het mogelijk dat onderzoekers en studenten van de TU Delft samen met ingenieurs van Collins Aerospace en Pratt & Whitney werken aan verschillende onderzoeksprojecten. Deze projecten richten zich op uiteenlopende onderwerpen die de luchtvaart duurzamer kunnen maken, zoals geavanceerde materialen, waterstofaandrijving en nieuwe productiemethoden.
Een van de eerste projecten in deze samenwerking is het ontwikkelen van een snel en intelligent inspectiesysteem. Dit systeem moet ervoor zorgen dat de productieprocessen van lichtgewicht en recyclebare vliegtuigmaterialen efficiënter worden. Daarnaast wordt er gewerkt aan nieuwe configuraties voor vliegtuigmotoren die thermische energie kunnen terugwinnen. Dit zou leiden tot minder brandstofverbruik en een lagere uitstoot van CO2, wat cruciaal is voor een schonere luchtvaart.
Verduurzamen steeds belangrijker
De luchtvaartindustrie staat onder grote druk om te verduurzamen, vooral nu de klimaatcrisis steeds urgenter wordt. Vliegtuigen dragen in belangrijke mate bij aan de wereldwijde CO2-uitstoot, en het verminderen daarvan is een grote uitdaging. Samenwerkingen zoals die tussen Collins Aerospace, Pratt & Whitney en de TU Delft zijn essentieel om nieuwe technologieën te ontwikkelen die de luchtvaart schoner en efficiënter maken.
Volgens Michael Winter, Chief Science Officer bij het Amerikaanse conglomeraat RTX waar deze bedrijven deel van uit maken, is de samenwerking met de TU Delft hun eerste overeenkomst van dit type met een Europese universiteit. "Samenwerking tussen ingenieurs van RTX en universiteiten speelt een grote rol in het ontwikkelen van nieuwe technologieën en het ondersteunen van de volgende generatie talenten die onze industrie vooruit zullen helpen," aldus Winter. Hij benadrukt dat de focus ligt op het ontwikkelen van technologieën die bijdragen aan een duurzamere luchtvaart, wat cruciaal is voor de toekomst van de industrie.
Meer dan alleen onderzoek
Deze nieuwe overeenkomst bouwt voort op een bestaande samenwerking tussen Collins, Pratt & Whitney en de TU Delft. Naast onderzoeksprojecten werken de bedrijven ook samen via Europese programma’s zoals Clean Aviation, een initiatief gericht op het ontwikkelen van technologieën voor klimaatneutrale luchtvaart. Zo werken Collins en de TU Delft samen aan het COCOLIH2T-project, dat zich richt op de opslag van vloeibare waterstof in commerciële vliegtuigen. Waterstof wordt gezien als een veelbelovende brandstof voor duurzame luchtvaart, omdat het bij verbranding geen CO2 uitstoot.
Toekomstperspectief
Volgens Henri Werij, decaan van de faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek aan de TU Delft, is de samenwerking een belangrijke stap richting een klimaatneutrale luchtvaart in 2050. Hij benadrukt dat samenwerking met toonaangevende bedrijven zoals Collins Aerospace en Pratt & Whitney cruciaal is om de benodigde technologische doorbraken te realiseren. "Deze overeenkomst stelt ons in staat om intensiever samen te werken en sneller vooruitgang te boeken," aldus Werij.