TU Delft onderzoekt bereikbaarheid en veiligheid in Delft West
In moderne steden zijn bereikbaarheid en toegankelijkheid cruciaal voor de kwaliteit van leven. Urban Studies, een vakgebied gericht op stedelijke ontwikkeling, onderzoekt hoe mensen samenleven in steden en hoe de structuur van buurten kansen beïnvloedt. Dr. Wilbert den Hoed van de TU Delft leidt een onderzoek naar mobiliteit en toegankelijkheid in Delft West in de wijken Voorhof en Buitenhof. Het doel: begrijpen hoe verbeteringen in openbaar vervoer, fietspaden en voetpaden kunnen bijdragen aan een veiligere en beter verbonden gemeenschap.
Bereikbaarheid en veiligheid hand in hand
“Bereikbaarheid is een basisbehoefte voor elke wijk,” zegt Den Hoed. “Wijken waar veel gewandeld en gefietst wordt, hebben vaak een betere sociale veiligheid door de ‘eyes on the street’.” Goede mobiliteit zorgt niet alleen voor verbinding, maar ook voor een groter gevoel van veiligheid. “Als de openbare ruimte vooral wordt gebruikt voor parkeren of autoverkeer, verdwijnt het contact tussen bewoners. Hij benadrukt dat een gebalanceerde aanpak nodig is. Mobiliteit moet niet alleen de mogelijkheid bieden om van A naar B te reizen, maar ook bijdragen aan een veilig en prettig woonklimaat.
Wie gebruikt het openbaar vervoer
Een belangrijk aspect van het onderzoek is het in kaart brengen van wie het openbaar vervoer gebruikt en welke groepen hiervan afhankelijk zijn. “We weten bijvoorbeeld dat ouderen en studenten zonder auto vaak aangewezen zijn op openbaar vervoer,” legt Den Hoed uit. “Onze data laat zien wie toegang heeft tot het OV en wie dat niet heeft. Dit helpt ons om sociale mobiliteit beter te begrijpen en te verbeteren.”
Knelpunten en overstapmogelijkheden
Het onderzoek kijkt niet alleen naar openbaar vervoer, maar naar de totale mobiliteit in de wijken. “We willen weten hoe mensen zich verplaatsen, of dat nu te voet, per fiets, bus, tram of trein is,” zegt Den Hoed. Ook overstapmogelijkheden tussen vervoersmiddelen worden onderzocht, evenals de toegankelijkheid van haltes en stations. "Zijn deze plekken bereikbaar voor iedereen, inclusief mensen met een kinderwagen of in een rolstoel? En hoe zit het met verlichting en veilige looproutes? Dat zijn cruciale vragen.”
Concrete aanbevelingen voor de gemeente
Hoewel de onderzoekers zelf geen veranderingen kunnen doorvoeren, hopen ze met hun bevindingen de gemeente Delft en andere betrokken partijen te inspireren. “Als we bijvoorbeeld zien dat een tramhalte op een onhandige plek staat of dat voetpaden niet goed aansluiten op de voordeuren van flats, kunnen we dat aankaarten,” zegt Den Hoed. Een belangrijk onderdeel van het onderzoek is het ophalen van lokale
kennis: kleine, vaak onopgemerkte details, zoals donkere looproutes of informele paden waar bewoners dagelijks gebruik van maken.
Een Europees perspectief
Het onderzoek in Delft West maakt deel uit van een groter Europees project gericht op de verbetering van naoorlogse flatwijken. Naast Delft werken onderzoekers in vier andere universiteiten in Europese steden aan vergelijkbare vraagstukken. “Het gaat om wijken met vergelijkbare uitdagingen: een mix van hoge dichtheid, sociale diversiteit en beperkte toegankelijkheid. Door kennis te delen, kunnen we effectievere oplossingen vinden.”
De weg vooruit
Het driejarige project is inmiddels een jaar onderweg en de komende twee jaar beloven intensief te worden. “We verzamelen niet alleen data via enquêtes en interviews, maar gaan ook in gesprek met bewoners en lokale organisaties,” zegt Den Hoed. “Het doel is om concrete prioriteiten te identificeren en aan te pakken in samenwerking met de gemeente en andere partners.”. Het uiteindelijke doel is een stad waarin iedereen zich veilig en gemakkelijk kan verplaatsen, en waar mobiliteit niet alleen praktisch, maar ook sociaal verbindend is.
Klik hier voor meer informatie.