Online uitreiking Le Comteprijs voor verbetering in Delfts stadsbeeld

Chopinlaan, muurschildering ‘La Perla’ - Foto Fred ten Hove

Op donderdag 20 mei maakt de Historische Vereniging Delfia Batavorum bekend wie de Le Compteprijs 2020 heeft gewonnen. De bekendmaking vind plaats tijdens een live uitzending via internet. 

Ieder jaar reikt Delfia Batavorum de Le Comteprijs uit voor de beste verfraaiing van het Delftse stadsbeeld. Het kan een restauratie of een verbouwing van een monument zijn, maar ook het plaatsen van een beeld of een stoephek, het aanbrengen van een muurschildering, een winkelpui, gevelsteen of gevelreclame. Theo Thomassen, de voorzitter van de historische vereniging, zal in de uitzending spreken met de genomineerden. Bovendien wordt ook het nieuwe historische jaarboek Delft gepresenteerd. 

Lees ook: Delfts architectenbureau Vakwerk ontvangt Compliment voor het Monument >

De genomineerden
De eerste nominatie is voor de gevelrenovatie met nieuwe hoofdentree van flatgebouw aan het Arthur van Schendelplein. Het plein is een ruimte die gevormd wordt door de binnenhoek van een hoog, haakvormig flatgebouw uit de jaren zestig. Dit is een van de vier hoge flats aan de Voorhofdreef. Het plein maakte tot voor kort een sombere indruk door de fletse materialen, en een ondanks een eerdere renovatie niet uitnodigende entree. Bij de recente renovatie heeft het trappenhuis een opvallend en uitgesproken beeld gekregen, bekleed met plaatmateriaal. In de top zit een groot omkaderd glazen veld met daarin de initiaal van de schrijver, die ’s avonds wordt verlicht. De entree is getransformeerd tot een uitnodigende ruimte, vergroot tot een glazen kubus onder het als een slanke luifel ver uitkragende dak.

Tulpenpiramide
Langs de A13, aan de zuidkant van Delft, staat vlakbij de parkeerplaats Vrijenban een niet te missen kunstwerk. Het is een enorme zogenoemde tulpenpiramide, een vergrote replica van een Delfts blauwe bloemenvaas. De piramide verwijst naar de glorietijd van de productie van het Delfts blauw in de latere zeventiende eeuw, naar voorbeeld van een topstuk uit de collectie van Royal Delft. Naast gebruiksaardewerk maakten de Delftse plateelbakkerijen ook allerlei meer luxe objecten. Tot de meest bijzondere daarvan hoorden deze opvallende bloemen- of tulpenvazen. Evenals de erin te steken tulpen waren dergelijke kostbare vazen alleen door de rijkste mensen te betalen. De tulpenpiramide is een initiatief van Paula Kouwenhoven, en kon gerealiseerd worden in het kader van het themajaar ‘De Gouden Eeuw’. Het is uitgevoerd in kunststof en vervolgens beschilderd door enkele medewerkers van Royal Delft.

Schildering Chopinlaan
In de Gillisbuurt in de wijk Buitenhof is vorig jaar de opvallende, kleurrijke muurschildering ‘La Perla’ onthuld. Al jarenlang zijn diverse partijen bezig om samen met bewoners de sociale cohesie in de buurt te bevorderen. Onderdeel van deze aanpak zijn diverse al dan niet tijdelijke kunstprojecten. Deze permanente schildering is aangebracht op de blinde kopgevel van een van de flatgebouwen. Deze gevel in tot voor kort fletse baksteen is prachtig getransformeerd. De plek aan de Chopinlaan is strategisch gekozen; de kopgevel flankeert een van de hoofdtoegangen tot de buurt en ligt vlakbij het centrale speelplein ervan. Bovendien staat hij tegenover het woonzorgcentrum Buytenweye, zodat bewoners daarvan deze schildering kunnen zien. Ook de realisatie van dit project is bijzonder: het is een samenwerking van bewoners met studenten van de TU Delft, geïnspireerd door een uit de buurt zelf afkomstige docent.

Lees ook: Eerste Erfgoednota goed ontvangen >

Keramieken kaart
Sinds midden vorig jaar siert de Delftse keramiekkaart een blinde muur aan de kant van de Papenstraat vlakbij de Choorstraat. De keramiekkaart is een afbeelding van de Delftse binnenstad gebaseerd op zeventiende-eeuwse stadskaarten, en daarvan nog het meest op een kaart uit 1700. De kaart, in feite een groot tableau, is opgebouwd uit kleinere, driedimensionale stukken keramiek. De grotere panden zoals de kerken en het stadhuis zijn, hoewel herkenbaar, duidelijk vereenvoudigd en erg vrij weergegeven. Evenals de afzonderlijke gebouwtjes is ook de complete afbeelding geen exacte kopie, maar een vrije interpretatie van de historische voorbeelden. De keramiekkaart, op zich al een opvallend en mooi kunstwerk, heeft daarmee ook een toegevoegde betekenis als een hedendaagse interpretatie van de historische kaarten van Delft. Het kunstwerk, naar een idee van Colja de Roo en Nan Deardorff-McClain, is uitgevoerd samen met scholieren van het Stanislascollege.

Restauratie Vakwerkhuis
Naast de oprit van de Sebastiaansbrug staat het oude ketelhuis dat in 1903 dienstdeed voor de vroegere gebouwen van de Technische Hogeschool aan de Kanaalweg. Het ketelhuis functioneerde allang niet meer als zodanig en was gedegradeerd tot opslagruimte. Door jarenlang gebrek aan onderhoud was het behoorlijk vervallen. Enkele jaren terug is het gekocht door Vakwerk architecten, en door dit bureau gerestaureerd en uitgebreid voor zijn nieuwe bestemming als werkruimte met een kleine horecafunctie. De restauratie hield behalve het herstel van de meeste oorspronkelijke gevelonderdelen ook een uitbreiding in. Aan de zijde van de Sebastiaansbrug, is een opbouw in hout en glas toegevoegd. Het herstel van dit door zijn hoge schoorsteen beeldbepalende historische pand is een belangrijke stap in de herbestemming van het gebied TU-Noord en zijn vele monumentale gebouwen.

De uitzending is donderdag 20 mei vanaf 20.00 uur en duurt ongeveer een uur. Het is niet nodig om je vooraf aan te melden, via deze link kun je de uitzending direct bijwonen.