Van twee naar vier sporen bij Delft
Na een zomer van intensieve werkzaamheden heeft ProRail, in samenwerking met aannemer Strukton, een belangrijke mijlpaal bereikt in het PHS-project Rijswijk-Rotterdam. Sinds de vroege ochtend van maandag 26 augustus rijden treinen tussen Rijswijk en Delft Campus over vier in plaats van twee sporen. Voor reizigers uit Delft betekent dit op termijn meer treinverkeer, maar voorlopig ook meer hinder door extra werkzaamheden.
Uitbreiding van het Spoor
Het uitbreiden van de spoorcapaciteit tussen Rijswijk en Delft Campus is een cruciale stap om de groeiende stroom reizigers op te vangen. Met de ingebruikname van de twee nieuwe sporen is de betrouwbaarheid van het spoor verbeterd, wat op den duur moet zorgen voor meer gemak en comfort voor de reizigers. Het project maakt deel uit van een groter plan om het treinverkeer tussen Rijswijk en Rotterdam te intensiveren.
In de komende maanden worden er echter nog geen extra treinen verwacht op dit traject. Hoewel het traject tussen Delft Campus en Rotterdam Centraal geen spoorverdubbeling nodig heeft, is ProRail nog bezig met aanpassingen aan het treinbeveiligingssysteem en de bestaande sporen. Vooral op station Schiedam Centrum, waar twee sporen opnieuw in gebruik worden genomen, moet er nog veel werk worden verricht.
Vertragingen en Hinder
Helaas is niet al het nieuws positief. ProRail heeft aangegeven dat de afronding van het PHS-project vertraging oploopt. Door een tekort aan werkvoorbereiders en monteurs bij Strukton zullen de spoorwerkzaamheden bij Schiedam niet op tijd klaar zijn. Reizigers moeten hierdoor langer wachten op de beloofde extra sprinters in de dienstregeling van 2025.
Voor de reizigers uit Delft betekent dit dat er nog meerdere periodes van hinder aankomen. In oktober en november worden er opnieuw buitendienststellingen gepland tussen Delft Campus en Rotterdam Centraal, waarbij het treinverkeer volledig stilgelegd wordt. Hoewel ProRail streeft naar meer voorspelbaarheid in de planning, zal de extra hinder pas in 2025 volledig voorbij zijn.
Kansen en Uitdagingen
De uitbreiding van het spoor is een belangrijke ontwikkeling voor de regio Delft. De nieuwe infrastructuur biedt kansen voor betere en frequentere treinverbindingen. Echter, de voortdurende werkzaamheden en de bijbehorende hinder zorgen ook voor frustratie onder de reizigers. Vooral de vertragingen en de lange periodes zonder treinverkeer maken het dagelijks reizen tot een uitdaging.
Voor de bewoners en reizigers van Delft is het afwachten wanneer de volledige voordelen van het PHS-project eindelijk merkbaar zullen zijn. Tot die tijd blijft het aanpassen en rekening houden met de voortdurende werkzaamheden en de daarmee gepaard gaande verstoringen.
Uitbreiding van het Spoor
Het uitbreiden van de spoorcapaciteit tussen Rijswijk en Delft Campus is een cruciale stap om de groeiende stroom reizigers op te vangen. Met de ingebruikname van de twee nieuwe sporen is de betrouwbaarheid van het spoor verbeterd, wat op den duur moet zorgen voor meer gemak en comfort voor de reizigers. Het project maakt deel uit van een groter plan om het treinverkeer tussen Rijswijk en Rotterdam te intensiveren.
In de komende maanden worden er echter nog geen extra treinen verwacht op dit traject. Hoewel het traject tussen Delft Campus en Rotterdam Centraal geen spoorverdubbeling nodig heeft, is ProRail nog bezig met aanpassingen aan het treinbeveiligingssysteem en de bestaande sporen. Vooral op station Schiedam Centrum, waar twee sporen opnieuw in gebruik worden genomen, moet er nog veel werk worden verricht.
Vertragingen en Hinder
Helaas is niet al het nieuws positief. ProRail heeft aangegeven dat de afronding van het PHS-project vertraging oploopt. Door een tekort aan werkvoorbereiders en monteurs bij Strukton zullen de spoorwerkzaamheden bij Schiedam niet op tijd klaar zijn. Reizigers moeten hierdoor langer wachten op de beloofde extra sprinters in de dienstregeling van 2025.
Voor de reizigers uit Delft betekent dit dat er nog meerdere periodes van hinder aankomen. In oktober en november worden er opnieuw buitendienststellingen gepland tussen Delft Campus en Rotterdam Centraal, waarbij het treinverkeer volledig stilgelegd wordt. Hoewel ProRail streeft naar meer voorspelbaarheid in de planning, zal de extra hinder pas in 2025 volledig voorbij zijn.
Kansen en Uitdagingen
De uitbreiding van het spoor is een belangrijke ontwikkeling voor de regio Delft. De nieuwe infrastructuur biedt kansen voor betere en frequentere treinverbindingen. Echter, de voortdurende werkzaamheden en de bijbehorende hinder zorgen ook voor frustratie onder de reizigers. Vooral de vertragingen en de lange periodes zonder treinverkeer maken het dagelijks reizen tot een uitdaging.
Voor de bewoners en reizigers van Delft is het afwachten wanneer de volledige voordelen van het PHS-project eindelijk merkbaar zullen zijn. Tot die tijd blijft het aanpassen en rekening houden met de voortdurende werkzaamheden en de daarmee gepaard gaande verstoringen.