Waterbus tussen station Delft en de TU-wijk definitief uit de vaart
Het vorig jaar zo enthousiast gestarte Waterbus-plan in Delft is mislukt. De twee initiatiefnemers, Tomas te Velde en Kees Schonebaum, zijn er tijdens de proefperiode van afgelopen herfst achter gekomen dat dit bijzondere OV-project niet lonend is te krijgen. Ook evenementen-reizen over de Schie, vanuit de Prinsenstad naar bij voorbeeld Den Haag en Rotterdam, bleken niet voldoende aanvullende inkomsten op te leveren. De twee hebben de stekker er daarom nu definitief uitgetrokken.
De plannenmakers willen overigens tegenover Omroep Delft nog niet bevestigen dat het einde verhaal is. Schonebaum: “Het klopt dat we het moeilijk hebben. We zijn nu op zoek naar mogelijkheden om nog verder te gaan. Over drie weken weten we meer.”
Ingewijden stellen echter dat het wel degelijk over en uit is, en dat het varend personeel daarover ook is ingelicht. ‘De Lepelaar’, de speciaal voor Delft gebouwde boot, ligt al enige tijd niet meer voor het Stadskantoor. Die gaat naar verluidt terug naar scheepsbouwer Alumax Boats in Meppel.
Groepsuitjes
Het concept van de Delftse Waterbus was dat op werkdagen tussen 7.42 uur en 10.07 uur vier keer vanaf de gracht bij het treinstation over de Schie naar einde TU-wijk (Turbineweg zou worden gekoerst. Met telkens drie tussenstops: Nieuwe Haven, Kabeldistrict en Lucht en Ruimtevaart. In de middag zou drie keer de omgekeerde route worden gevolgd, om 15.55, 16.40 en 17.25 uur. De prijs voor een enkeltje bedroeg 2,20 euro.
In de weekeinden en doordeweeks buiten de dienstregeling om had De Lepelaar ook kunnen varen voor groepsuitjes. Daarvoor leek de boot erg geschikt: 15 meter lang, ruimte voor 50 passagiers, volledig elektrisch, winddicht en verwarmd, toilet aan boord, en voorzien van een hefdak dat het mogelijk maakte om onder bruggen van 1,30 meter te varen. Maar daarvoor kwamen te weinig aanvragen.
Duurzaamheid
Het Water-OV plan werd vooraf wel sympathiek ontvangen. Het bedrijf Waterbus Delft van de initiatiefnemers stelde ‘zich gesteund te voelen’ door de gemeente, de provincie Zuid-Holland en Metropoolregio Rotterdam-Den Haag. Ook de TU Delft was voor Schonebaum en Te Velde belangrijk, zeiden ze. “Omdat daar is meegedacht vanuit een duurzaamheids- en mobiliteitsperspectief en over toekomstige mogelijkheden voor autonoom varen.”
Wethouder Huijsmans (financiën, ruimtelijke ordening en mobiliteit ) zei erover: “Ruimte is schaars in onze stad. Nieuwe mobiliteitsoplossingen juichen wij toe. Innovaties als deze dragen bij aan een breed aanbod van duurzame mobiliteit in onze stad. En bieden een aantrekkelijk alternatief voor de auto. Mooi dat dit initiatief start in een gebied als de Schie-oevers, waar werk, wonen en recreatie elkaar intensief ontmoeten.”
Niet haalbaar
Bij de proefvaarten, die afgelopen najaar startten, bleek echter al gauw dat de animo voor dit OV-project niet overweldigend was, en de opgestelde dienstregeling met een vaartijd van 18 minuten tussen begin- en eindpunt in de praktijk niet haalbaar. Omdat de initiatiefnemers zelf nog niet willen reageren, is niet duidelijk wat de financiële consequenties zijn van het stuk gelopen plan. Volgens het blad Schuttevaer zou de Triodos Bank hebben ‘geholpen’ met de financiering.
Zie ook:
Delft heeft een waterbus
Waterbus biedt uitkomst in woon-werkverkeer in Delft: 'Normaal ga ik op de fiets'