Zero-emissiezones van start, wanneer krijgt u een boete?
Vervuilende bestelbusjes, vrachtwagens en bedrijfsbusjes zijn voortaan niet meer welkom in het centrum van Delft. De zero-emissiezone is namelijk ingegaan. Daar was vorig jaar al de nodige ophef over: ondernemers en de landelijke politiek zijn er namelijk niet blij mee. Maar wat gaat u er nu concreet van merken?
De borden zijn opgehangen en de camera's voor het handhaven staan ook al een tijdje aan. Maar zeker is dat u voorlopig in elk geval nog zonder boete 'gewoon' de stad in kan komen. Toch is het niet zo dat er niets merkbaar is van de emissievrije zones in de binnenstad.
De komende maanden stuurt de gemeente eerst waarschuwingsbrieven voordat ze echt boetes gaan uitdelen.
In Delft worden vanaf 1 juli boetes uitgedeeld. Tot 1 juli worden – net zoals in Den Haag – waarschuwingsbrieven uitgedeeld.
De regels
Kortom, voorlopig hoeft een ondernemer nog geen boete op de mat te verwachten op het moment dat hij of zij de binnensteden in rijdt. Maar wat moet er geregeld zijn om te voorkomen dat zo'n boete wordt uitgedeeld?
Wilt u wel de stad in en weet u niet of uw busje een uitzondering op de regel is? Dan vraagt u een ontheffing aan bij de RDW, specifiek voor een bepaalde gemeente. Checken of uw busje of vrachtwagen daar ook recht op heeft kan hier.
Als bewoner met een personenauto hoeft u niks te doen, daar gelden de regels niet voor.
Kaartje delft met emissievrije zone
Ook hoeven bezitters van een oldtimer (een voertuig ouder dan 40 jaar) of met een rolstoeltoegankelijk busje géén ontheffing aan te vragen.
Er zijn veel ondernemers die nog niet precies weten hoe de vork in de steel zit wat betreft de ontheffingen.
'Het heeft niet geholpen dat er zowel in de lokale als de landelijke politiek aan het einde van het jaar nog werd gepleit voor uitstel', vertelt Roel Yska van VNO-NCW West, de belangenbehartiger van ondernemers in de regio.
Niet alle ondernemers op de hoogte
'We zien daardoor dat een aantal ondernemers uit de regio nog niet weet dat zij ontheffingen kunnen aanvragen, waardoor ze alsnog die zero-emissiezones in kunnen', gaat de VNO-NCW-woordvoerder verder.
Het kan bijvoorbeeld ook zijn dat een ondernemer helemaal niet kan overstappen op elektrische busjes, omdat het stroomnet vol zit. 'We wilden daarom ook dat er een ruimhartige ontheffing kwam voor netcongestie. Die toezegging hebben we gekregen van gemeenten.'
Vinger aan de pols
Wel is het voor VNO-NCW belangrijk dat ook de laatste ondernemers die nog niet van de ontheffingen afweten, worden meegenomen in de veranderingen. 'Wat betreft de regels zit het goed, maar we moeten wel een vinger aan de pols houden', zegt Yska.
Bron: Omroep West