Zorgen om fietsroute tussen Delft en Rotterdam blijven: 'Geen onomkeerbare stappen nemen'

Nadat vorig jaar in Pijnacker-Nootdorp definitief alle lichten op groen gingen voor de Metropolitane Fietsroute (MFR), beslist de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) op woensdag definitief hoeveel geld de vervoersregio (en dus de gemeenten) kwijt gaan zijn voor het project. Afgelopen weken en maanden steken toch weer zorgen op over het project.

Ackerdijkse plassen | Foto: Archief
Volgens de MRDH moet de aanleg van de fietssnelweg volgende week 'een nieuwe fase' in gaan. Komende woensdag wordt er namelijk een definitieve klap gegeven op de financiën voor het project. In totaal moet die nieuwe fietssnelweg iets meer dan 64 miljoen euro gaan kosten.

 

Maar dan moet er wel extra geld komen: de MRDH beslist donderdag of er ongeveer 8,5 miljoen extra budget vrijgemaakt gaat worden. Ook wordt er besloten over bijna dertig miljoen euro aan subsidie, onder meer voor de Gelatinebrug in Delft het fietsecoduct bij de Ackerdijkseweg vlakbij Oude Leede.

 

Toch zorgen
Afgelopen weken steken toch weer zorgen op over het project. 'Het lijkt ons handig om onomkeerbare stappen nu nog niet te nemen', CDA-raadslid Gerrit-Jan Valk is, samen met andere oppositiepartijen, sceptisch over de plannen van de MRDH.

 

En die zorgen over de plannen zijn er niet alleen in de Delftse gemeenteraad. Bij het Hoogheemraadschap Delfland zijn ook zorgen over de manier waarop de fietsroute moet worden aangelegd, dwars door een waterbergingsgebied langs de Ackersedijk.
Een deel van de 'fietssnelweg' moet langs de Ackerdijkse Plassen lopen | Foto: Omroep West
Het hoogheemraadschap moet - omdat het gaat om een waterbergingsgebied - ook een 'go' geven op de plannen, maar is daarom ook kritisch. Daarnaast zijn er vanuit de politiek bij de partijen BBB, CDA en CU/SGP in het waterschap schriftelijke vragen gesteld, zij willen weten of er bijvoorbeeld extra eisen gesteld moeten worden wat betreft de aanleg van de fietssnelweg.

 

En dat is dus precies waar men in de Delftse oppositie in de gemeenteraad weer de zorg over heeft. De plannen zouden daardoor namelijk nog duurder kunnen worden, poneert het CDA.

 

Vrees voor extra kosten
'We weten inmiddels dat er ambtelijk contact tussen het hoogheemraadschap en de MRDH, maar dat is nog niet formeel. Zij moeten daar dus nog beslissen over of het kan, en of er geen extra eisen gesteld moeten worden', vertelde Valk verder in de Delftse raad.

 

Daarom wordt er in de Delftse gemeenteraad gevreesd voor extra kosten bij het bouwen van de Gelatinebrug en de fietsroute, die in 2028 over de Schie moet liggen. Die brug is voor een groot deel afhankelijk van de subsidie die door de MRDH wordt gegeven.
Zo moet de fietsroute tussen Delft en Rotterdam gaan lopen | Foto: MRDH
Daarom wilde de voltallige oppositie (VVD, CDA, Hart voor Delft, Onafhankelijk Delft, SP en VOLT) even wachten op het besluit van het Hoogheemraadschap, om zo later méér zekerheid te hebben over het geld dat beschikbaar komt voor de Gelatinebrug.

 

Maar wachten op antwoorden van het Hoogheemraadschap is geen verstandig plan. Volgens wethouder Martina Huijsmans (D66, mobiliteit) zijn de tekeningen van de route nu nog slechts schetsen, ze kunnen in overleg met het Hoogheemraadschap dus nog veranderen.

 

'Nu nog in voorfase'
'Bovendien vindt er nu al geregeld overleg plaats met het Hoogheemraadschap, het gaat dan echt over afstemmen. Maar we weten pas echt, op het moment dat er een definitief ontwerp ligt, of het Hoogheemraadschap ook mee gaat', legt Huijsmans uit.

 

'We zitten nu nog echt in de voorfase waarbij er nog een voorlopig ontwerp moet komen, participatie moet komen, er technisch onderzoek moet worden gedaan. Kortom, het Hoogheemraadschap zal in al die stappen moeten worden meegenomen en zullen ze zeker een rol hebben.'

 

Extra risico
Bovendien zorgt uitstel voor een extra risico: op het moment dat de MRDH niet op tijd met een besluit komt, kan het betekenen dat de gemeente Delft minder subsidie krijgt voor de Gelatinebrug. 'Als het te lang duurt, valt de subsidie die we voor de brug krijgen terug van zeventig naar vijftig procent', zegt de wethouder.

 

Kortom, er is op een bepaald vlak haast, maar het duurt nog even voordat men echt het hele stuk kan fietsen. Volgens de MRDH zou de nieuwe fietssnelweg er over vier jaar in 2029 moeten liggen. Tot die tijd worden delen in fasen aangelegd.

 

 

Zie ook: