Hoe willen we reizen in de toekomst? TU Delft promovendus zocht het uit

In samenwerking met de provincie Utrecht doet Roy van Kuijk, promovendus aan de TU Delft, onderzoek naar nieuwe vervoersmiddelen of het moderniseren van oude vervoermiddelen. Misschien een vliegende auto? Dat lijkt helaas nog een futuristische droom.

Van Kuijk, promovendus in het Smart Public Transport Lab van de TU Delft stelt dat er wereldwijd steeds nieuwe vormen van vervoer opduiken: “Overal ter wereld komen we nieuwe, gedeelde vervoermiddelen op straat tegen, die met een mobiele app op iedere plek in de stad kunnen worden gebruikt. De e-step is nog niet toegelaten in Nederland, maar niet te missen in het buitenland,’’ stelt Van Kuijk tegen OV Magazine.

Voorkeur

Van Kuijk wil in zijn onderzoek kijken naar hoe deze nieuwe vervoermiddelen reizigers helpen bij hun deur-tot-deurreis. Daarom vroeg hij 500 Utrechtse bus- en tramreizigers deel te nemen aan een digitaal keuze-experiment. Hieruit kreeg de TU Delft promovendus duidelijke inzichten in de voor- en afkeuren van de ondervraagde reizigers.

Hoogleraren van onder andere TU Delft zijn het erover eens: dít is de meeste duurzame telefoon >

In een derde van de door Van Kuijk voorgelegde keuzes resulteerde deelvervoer als alternatief voor lopen, de eigen fiets of het annuleren van de reis. De meeste reizigers gaven aan een voorkeur te hebben voor een gewone deel- of elektrische fiets, vertelt Van Kuijk tegen OV Magazine.

Daarnaast is de grootste groep die deelvervoer gebruikt -zo’n tachtig procent- niet ouder dan 45 jaar. Hoewel de e-step en e-scooter een zeer kleine rol spelen, blijkt de e-step wel heel populair bij jongeren tot en met 25 jaar, vertelt Van Kuijk aan OV Magazine.

Het zwakste onderdeel in de schakel van openbaar vervoer blijkt vooral de zogeheten ‘last mile’. Dat betekent dat mensen vooral géén gebruik maken van bepaalde OV-vervoermiddelen in het laatste deel van hun reis, als ze hun reis al begonnen op datzelfde vervoermiddel. Daarentegen stelt hij wel dat iemand die vaker dan drie keer in de week fietst ook weer sneller geneigd is om een deelfiets te gebruiken. Daarbij zouden reizigers doordeweeks sneller geneigd zijn om te kiezen voor deelvervoer.

Aantrekkelijk

Volgens ov-strateeg Hans Schoen is er een enorme mobiliteitsuitdaging. Schoen stelt dat nieuwe vervoermiddelen kansen bieden om duurzaam vervoer te stimuleren en te faciliteren. Ook denkt hij dat je je niet moet laten meeslepen door hypes, maar in plaats daarvan moet onderzoeken wat écht werkt en voor wie. ‘’Dit onderzoek helpt ons om gericht en effectief beleid te maken,” aldus Schoen tegen OV Magazine.

Flinke toename vliegverkeer verwacht, Schiphol gaat samenwerken met TU Delft tegen geluidsoverlast >

‘’Het onderzoek bevestigt dat het bundelen van verschillende vormen van aanvullend vervoer op enkele haltes, zoals in de hub-gedachte, effectiever is dan op alle haltes een beetje,’’ zo stelt OV Magazine. Daarnaast moet de keuze ook financieel aantrekkelijk worden voor de reiziger.

Benieuwd naar het gehele onderzoek? Hier je vindt je de resultaten.