TU Delft studententeam wint prijzen bij Europese Hyperloop competitie
De hyperloop: een zwevende trein die zich zonder wrijving voortbeweegt in een vacuümbuis en zo snelheden tot wel 1000 km per uur kan bereiken, oftewel, waarmee je vanuit Amsterdam in een half uurtje naar Parijs kunt reizen. Het is nog toekomstmuziek, maar de TU Delft is druk bezig om aan deze trein bij te dragen. In de Europese Hyperloop competitie afgelopen maand streed het Nederlandse team tegen 19 andere teams uit de wereld, en nam uiteindelijk 2 van de 6 prijzen mee naar huis.
''Uiteindelijk moet het een trein van 30 tot 40 meter lang worden'', vertelt een van de teamleden Cato van Leeuwen. ''Daarmee kunnen we veel sneller reizen, maar ook duurzamer omdat het op groene energie werkt én je voor korte afstanden niet meer met het vliegtuig hoeft.''
De Europese Hyperloop competitie was van 15 tot 19 juli en vond plaats in Valencia. Het Delft Hyperloop team van 35 studenten was het enige Nederlandse team dat meedeed. De TU Delft is zelf ook organisator van deze internationale studentencompetitie. Later werd dus bekend dat het team twee van de zes prijzen mee naar huis mocht nemen. Het gaat om de prijs voor het beste mechanische systeem in het prototype en de prijs voor hun schaalbaarheidsonderzoeken en ontwerpen voor hyperloop infrastructuur in onze hoofdstad Amsterdam.
Elon Musk
De hyperloop is een nieuwe methode van transport, het beste te omschrijven als een trein met de snelheid van een vliegtuig. Acht jaar geleden werd het concept bedacht door Elon Musk. Hierbij beweegt een magneetzweeftrein zich voort in een vacuümbuis. Hierdoor is er vrijwel geen wrijving met de omgeving en kunnen er snelheden tot wel 1000 km per uur bereikt worden. En dit alles door middel van groene energie. Delft Hyperloop denkt dat in 2050 de eerste trein al rijdt, en is dus hard bezig met het realiseren van dit ambitieuze doel.
Nieuwe motor
Het Delftse team heeft dit jaar een belangrijke stap gezet voor het bereiken van hun lange termijn plannen. Zij zijn afgestapt van hun vorige motor en hebben een volledig nieuw voortstuwingssysteem ontwikkeld. Volgens het team is dit een groot voordeel als je de hoge efficiëntie en snelheden wilt bereiken die cruciaal zijn voor het hyperloop concept. Een andere grote verandering die ze dit jaar hebben toegepast is het maken van een symmetrische pod die zowel naar voren als naar achter kan rijden. Dit is ook nodig in de uiteindelijke hyperloop trein, dus hiermee zijn ze weer stapje dichterbij.
Lees ook: 4,5 miljoen rijkssubsidie voor Delfts hyperloopproject >
Volgend jaar hoopt het Delftse team met hun tweede versie van deze nieuwe motor, twee nieuwe awards mee naar huis te nemen.