Waterstofdrone van de TU Delft stijgt verticaal op
Foto: TU Delft
Een waterstofdrone die verticaal kan opstijgen, landen en die urenlang horizontaal als vliegtuig kan vliegen… de TU Delft heeft samen met de Koninklijke Marine en Kustwacht Nederland deze unieke drone uitgevonden.
De eerste succesvolle test werden gedaan vanaf een varend schip op volle zee. Hiermee komen ook maritieme toepassingen binnen handbereik en wordt een nieuwe stap genomen in de verduurzaming van de luchtvaart. Een drone die al deze eigenschappen combineert, bestond tot nog toe niet, aldus de universiteit.
Veilig
Drones met elektromotoren zijn heel gangbaar, maar de grotere exemplaren die verticaal kunnen landen en opstijgen, hebben vaak fossiele brandstoffen nodig. Verticaal landen en opstijgen kost namelijk zoveel energie dat het de batterij meteen een heel eind leeg trekt. Om dat probleem op te lossen, hebben de Delftse dronebouwers hun toestel voorzien van een brandstofcel, die waterstof omzet in elektriciteit en de drone zo een extra stoot energie geeft.
De volledig elektrische drone weegt 13 kg en heeft een spanwijdte van 3 meter. Hij is ook heel veilig, hij vliegt met 12 motoren en kan zelfs bij uitvallen van enkele motoren nog veilig landen op bijvoorbeeld het achterdek van een schip. Zie het filmpje hieronder hoe dat eruit ziet.
Lees ook: Wapens die zelf denken: TU Delft pleit voor een verbod >
De kennis die is opgedaan bij de ontwikkeling van de drone kan worden gebruikt om de luchtvaart groener te maken.
Een waterstofdrone die verticaal kan opstijgen, landen en die urenlang horizontaal als vliegtuig kan vliegen… de TU Delft heeft samen met de Koninklijke Marine en Kustwacht Nederland deze unieke drone uitgevonden.
De eerste succesvolle test werden gedaan vanaf een varend schip op volle zee. Hiermee komen ook maritieme toepassingen binnen handbereik en wordt een nieuwe stap genomen in de verduurzaming van de luchtvaart. Een drone die al deze eigenschappen combineert, bestond tot nog toe niet, aldus de universiteit.
Veilig
Drones met elektromotoren zijn heel gangbaar, maar de grotere exemplaren die verticaal kunnen landen en opstijgen, hebben vaak fossiele brandstoffen nodig. Verticaal landen en opstijgen kost namelijk zoveel energie dat het de batterij meteen een heel eind leeg trekt. Om dat probleem op te lossen, hebben de Delftse dronebouwers hun toestel voorzien van een brandstofcel, die waterstof omzet in elektriciteit en de drone zo een extra stoot energie geeft.
De volledig elektrische drone weegt 13 kg en heeft een spanwijdte van 3 meter. Hij is ook heel veilig, hij vliegt met 12 motoren en kan zelfs bij uitvallen van enkele motoren nog veilig landen op bijvoorbeeld het achterdek van een schip. Zie het filmpje hieronder hoe dat eruit ziet.
Lees ook: Wapens die zelf denken: TU Delft pleit voor een verbod >
De kennis die is opgedaan bij de ontwikkeling van de drone kan worden gebruikt om de luchtvaart groener te maken.